The store will not work correctly when cookies are disabled.
Begin november zullen we onze systemen bijwerken. Alle bestellingen die tussen 9 oktober en 4 november geplaatst worden, zullen na 4 november worden uitgeleverd
Deze webinar gaat over het boek "Een nieuwe koers", dat zich richt op effectieve aansturing van kinderen met ADHD in het basis- en voortgezet onderwijs. Het boek is meer een 'doe-boek' dan een leesboek en is er speciaal om leerkrachten leerling-specifieke handvatten te geven. In deze webinar krijgt u informatie over "Een nieuwe koers" en worden de volgende vragen beantwoord: Hoe komt u tot een interventie die is toegespitst op een specifiek kind? Wat zijn de onderliggende problemen? Hoe pakt u deze problemen bij een specifiek kind aan?
Aan het eind van de basisschool, in groep 7 of groep 8, wordt het steeds belangrijker om een goed schooladvies te geven. Deze webinar laat zien hoe u met behulp van de NDT (Nederlands Differentiatie Test - intelligentiemeting), de PMT-K-2 (Prestatie-Motivatie Test) en de SVL (Schoolvragenlijst - schoolbeleving) een vollediger schooladvies kunt geven aan leerlingen.
Bij patienten met hersenletsel kunnen verschillende cognitieve functies zijn aangedaan, zo ook het werkgeheugen. Dit heeft allerlei consequenties voor het dagelijks leven van een patient. In deze video vertelt neurolinguiste en logopediste Sophie Colpaert hoe Cogmed Werkgeheugentraining haar patienten helpt in hun revalidatietraject.
Veel personen die chemotherapie hebben gehad, ervaren achteruitgang in bepaalde cognitieve vermogens. Denk hierbij aan: zich minder goed kunnen concentreren, lijstjes niet kunnen onthouden en instructies vergeten. Cogmed werkgeheugentraining kan deze personen helpen. Bekijk in deze video de ervaringen van Frederique die Cogmed na chemotherapie volgde en kom erachter hoe dit haar heeft geholpen!
In deze webinar vertelt kinder- en jeugdpsycholoog Diana Manuhuwa hoe zij Cogmed werkgeheugentraining effectief heeft geïmplementeerd op een basisschool. Zij laat zien hoe er zulke goede resultaten bij de kinderen zijn geboekt, zowel op gebied van werkgeheugen, gedrag en leerprestaties. Deze webinar geeft daarbij handvatten die helpen om Cogmed in een schoolse omgeving te integreren. Centraal staat hoe ouders, leerkrachten en de school samen kunnen werken om kinderen te helpen met hun werkgeheugenproblemen en hoe zij er vervolgens op verschillende gebieden profijt van hebben.
Met Cogmed is het mogelijk om het werkgeheugen te verbeteren. Dit gebeurt digitaal, waarbij een client onder supervisie van een Cogmed coach zelfstandig allerlei oefeningen uitvoert. In deze webinar wordt meer uitleg gegeven over de Cogmed werkgeheugentraining, het vernieuwde Cogmed platform en er wordt een korte demonstratie gegeven.
LinC staat voor Luisteren in Nieuwe Context: een compenserend therapieprogramma voor kinderen dat kan worden ingzet bij auditieve-, taal- of aandachtsproblemen. Het programma is gebruiksklaar, volledig uitgeschreven met werkbladen, opdrachten voor thuis etc. Hierdoor is het makkelijk in te zetten in de logopedische praktijk of op school. Tijdens deze webinar zal mede aan de hand van praktijkvoorbeelden worden ingegaan op de opzet van het programma en de toepassingsmogelijkheden.
In dit webinar gaat dr. Marisca Milikowski met ons de diepte in met dyscalculie onderzoek. Dat wil zeggen: we nemen een aantal verschijnselen die belangrijk zijn bij de signalering en diagnostiek van dyscalculie nader onder de loep. Deze webinar sluit aan op de whitepaper "Onderzoek bij vermoeden van Dyscalculie" en is hier te lezen.
Met Cogmed verbetert u het werkgeheugen door middel van allerlei verschillende oefeningen. De training kan er ook voor zorgen dat het concentratievermogen verbeterd. Bekijk in deze video de ervaringen van een Cogmed ervaringsdeskundige en kom erachter wat het haar heeft opgeleverd.
De Cogmed Werkgeheugentraining is een wetenschappelijk bewezen methode die door het trainen van het werkgeheugen het concentratievermogen kan verbeteren. Ook kan Cogmed in een schoolse omgeving worden toegepast. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
In een korte presentatie gaan we in op de relatie tussen bewegen en cognitie. Word je van bewegen eigenlijk wel slimmer? Daarnaast besteden we aandacht een de invloed van motoriek op de resultaten van de intelligentietest. Welke kinderen hebben eigenlijk motorische achterstanden en hoe zie je dat tijdens een afname?
Een burn-out heeft behoorlijk veel impact op iemands leven. Weer opbouwen naar werk is dan ook een echte uitdaging. In deze video vertellen een coach en een burn-out ervaringsdeskundige hoe Cogmed heeft geholpen in het revalidatietraject.
Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd. In deze video vertellen een moeder en haar dochter over hun ervaringen met Cogmed.
Er wordt vaak verondersteld dat ADHD en begaafdheid tot vergelijkbare gedragingen kunnen leiden, zoals snelle verveeldheid, impulsiviteit en een hoog energieniveau. Begaafden kunnen volgens anderen ook juist het risico lopen dat ADHD bij hen niet wordt herkend, doordat de hoge intelligentie compenserend werkt voor cognitieve problemen die vaak gepaard gaan met ADHD. De vraag rijst daarom: kan bij intelligente kinderen de diagnose ADHD gesteld worden? Op basis van een systematisch literatuuronderzoek en een empirische studie zal deze vraag tijdens deze opgenomen presentatie beantwoord worden.
In deze webinar wordt u geintroduceerd aan de NEPSY-II-NL. Er zal worden ingegaan op de inhoud van de test, de verschillende onderdelen, de psychometrische eigenschappen en de scoring en interpretatie van de NEPSY-II-NL.
Sensorische informatieverwerking (SI) wordt steeds meer serieus genomen als aanleiding van probleemgedrag bij kinderen en volwassenen. Recent onderzoek geeft aanwijzingen in de richting van onderliggende processen in het brein, maar ook over de effecten van deze problemen op het dagelijkse leven thuis en op school. De Sensory Profiles zijn geschikte instrumenten om een start te maken met de diagnostiek van deze problemen. In deze presentatie, opgenomen tijdens de WISC-dag in 2017, komt de relatie tussen prikkelverwerking en intelligentie aan bod en worden recente ontwikkelingen op SI-gebied besproken.
Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd en kan uitstekend op school worden toegepast. In deze video vertellen een directrice van een basisschool en een leerkracht hoe zij Cogmed hebben toegepast bij hun op school.
Op donderdag 3 oktober aanstaande om 12:00 uur introduceert gedragswetenschapper en Bayley-expert Selma Ruiter de nieuwste Bayley-4-NL tijdens een informatief online webinar! Tijdens het webinar krijg je een uitgebreid overzicht van de wijzigingen en updates in de Bayley-4-NL. Er wordt uitgebreid ingegaan op de structuur van het instrument, op wat de Bayley precies beoordeelt, de scoring en de digitale afname- en scoringsopties van de test. Daarnaast deelt Selma haar klinische praktijkervaringen met de Bayley-4-NL. De sessie sluit af met een vraag-en-antwoordronde, zodat je direct met Selma in gesprek kunt en persoonlijk antwoord krijgt op je eventuele vragen.
Faire diagnostiek (FD) neemt al jarenlang een belangrijke plaats in in de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB). De vooropgestelde, op ervaring gebaseerde adviezen binnen de FD reiken handvatten aan in het handelingsgericht diagnostisch traject van kansarme leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond. Ook voor het bredere werkveld reikt faire diagnostiek een bruikbaar kader aan. In workshop vertrekken we vanuit dit theoretische kader, schetsen wij de toetsstenen en wij geven de principes een plaats in onze hedendaagse praktijk aan de hand van enkele casussen.
Van hoogbegaafde leerlingen wordt vaak verwacht dat ze op school excellente resultaten behalen. Als dit niet het geval is, wordt soms getwijfeld aan hun hoogbegaafdheid. Anderzijds zijn onderwijsprofessionals ook handelingsverlegen in de begeleiding van deze leerlingen. Dit kan voortkomen uit de vraag hoe kan worden vastgesteld wat de sterke en minder sterke kanten van deze leerlingen zijn, waar hun talenten zich bevinden. Leerkrachten willen dan bijvoorbeeld graag weten wat zij in het klaslokaal kunnen doen om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen voortvloeiend uit hun sterke en minder sterke kanten. In deze deelsessie, gegeven door Dr. Bart Vogelaar, wordt gekeken naar manieren hoe de talenten van deze kinderen kunnen worden herkend en hoe vervolgens op deze talenten kan worden ingespeeld.
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-NL (Bayley-III-NL), de opvolger van de BSID-II-NL, is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren.De Bayley-4-NL Motoriekschaal is officieel gelanceerd! Lees Meer .mgz-element.n6mfrn3 .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}.mgz-element.n6mfrn3 .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandstalige bewerking (Bayley-III-NL), opvolger van de BSID-II-NL, is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren.De Bayley-4-NL is officieel gelanceerd! Lees Meer .mgz-element.u30pcwf .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}.mgz-element.u30pcwf .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}
De FAT-R meet de vaardigheid van kinderen om gesproken woorden in fonemen te kunnen analyseren. Dit zogeheten fonemisch bewustzijn wordt gezien als een van de voorwaarden om te kunnen leren lezen en spellen.
De Lexilijst Nederlands (2002) is een lijst met woorden en zinnetjes die in de taal van jonge Nederlandse kinderen voorkomen. De lijst is bedoeld om bij kinderen van 15-27 maanden na te gaan of zij zich ontwikkelen overeenkomstig leeftijdgenootjes op het gebied van de taalverwerving.
De WPPSI-IV-NL is een individueel af te nemen, klinisch instrument, bedoeld voor het in kaart brengen van het intelligentieniveau bij kinderen van 2 jaar en 6 maanden tot en met 6 jaar en 11 maanden (2:6-6:11).
De TEA-Ch is een testbatterij voor kinderen tussen de 6 en de 16 jaar om aandachtsproblemen en aandachtsstoornissen in kaart te brengen. De TEA-Ch kan een goede aanvulling zijn op, of vervanger zijn van, bestaande aandachtstests zoals de Bourdon-Vos en de STROOP.
De D-KEFS is een neuropsychologische testbatterij om executief functioneren in kaart te brengen. De D-KEFS bestaat uit de volgende tests: Trail Making Test, Tower Test, Design Fluency Test, Color Word Interference Test en de Twenty Questions test.
Vineland-3-NL brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Naast de drie kerndomeinen, zijn er nog twee optionele domeinen die afgenomen kunnen worden; Motoriek en Probleemgedrag.
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
Meet het taalbegrip van kinderen van 15 -25 maanden en is eenvoudig en snel te scoren. Belangrijke mededeling: deze test en de bijbehorende onderdelen worden alleen nog verkocht aan bestaande afnemers.
De Sensory Profile 2 NL (SP-2-NL) meet via vragenlijsten hoe goed kinderen sensorische informatie kunnen verwerken in alledaagse situaties. De referentiekaders van de vragenlijst zijn theorieën rond sensorische informatieverwerking en de neurowetenschappen. Nieuw toegevoegd in de SP-2-NL is de vragenlijst in te vullen door leerkrachten, om een beeld te krijgen van sensorische infomatieverwerking in een klassensituatie.
De CBSK meet de zelfbeleving van een kind op 6 relevante levensgebieden. De test is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en is snel af te nemen (afnametijd 15-20 minuten).
Herziene test voor het meten van Prestatiemotivatie, Negatieve Faalangst, Positieve faalangst en Sociale Wenselijkheid van kinderen in groep 7/8 en klassen 1 t/m 3.
Detecteren van onderpresteren op geheugen- en concentratietests bij patiënten die geheugen- of concentratieproblemen zeggen te hebben, maar bij wie dat klinisch niet evident is.
De RBMT-3-NL brengt via praktische taken de ernst en het verloop van geheugenproblemen in kaart bij patiënten met ernstige neurologische stoornissen, en vertaalt deze informatie concreet naar wat iemand wel en niet kan in het dagelijksleven.
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 14 jaar (groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs, en de leerjaren 1 en 2 van het vervolgonderwijs). De Klepel-R beschikt over recente normen (2019). De normen (2019) van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R.
De BYI-2-NL bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen. De vragenlijsten zijn bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar.
Het in kaart brengen van het cognitief functioneren (IQ) van kinderen in de basisschoolleeftijd. Doelgroep Kinderen vanaf 4 tot en met 12,5 jaar. Het instrument kan voor de gehele basisschoolleeftijd ingezet worden en is speciaal geschikt voor kinderen met lagere cognitieve capaciteiten, omdat hij een bereik heeft tot een IQ van 40.
Met de VvGK6-16 kan worden nagegaan of en in welke mate symptomen van de gedragsstoornissen ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’ (ADHD), ‘Oppositional Defiant Disorder’ (ODD) en ‘Conduct Disorder’ (CD) bij een kind aanwezig zijn.
Voor het vaststellen van executieve functies, in het bijzonder het inhibitievermogen en cognitieve flexibiliteit bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar.
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen uit groep 4-8, de brugklas en de tweede klas. De nieuwe normen van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De scores op de EMT kunnen worden ingevuld op het scoreformulier van de Klepel-R.
De CCC-2-NL is een vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen. Met deze test kunnen pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen geïdentificeerd worden en kan de test assisteren bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie Special Needs Addition (Bayley-III-NL-SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. De Bayley-III-NL is de opvolger van de BSID-II-NL.
De Raven's is wereldwijd de meest gebruikte non-verbale intelligentietest om snel een beeld van de algemene intelligentie (g) te krijgen. De Raven's 2 is snel af te nemen en is zowel digitaal als op papier beschikbaar. De test heeft een leeftijdsbereik van 4:0 - 69:11 jaar en geeft een Geschaalde Score van 40-160.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.