Bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe instrumenten, als testleider of respondent? Lees hier meer over lopende onderzoeken!

ADHD

ADHD_image_928x224_2

Aandacht voor AD(H)D

Geschat wordt dat 2% tot 7% van de schoolkinderen in Nederland AD(H)D heeft (bron: NJI). Naar schatting houdt het merendeel (70%) hier ook als volwassenen last van. Hoewel de stoornis wordt gekenmerkt door aandacht- en concentratieproblemen, heeft deze vaak ook impact op andere domeinen. Om cliënten met de diagnose AD(H)D zo goed mogelijk te begeleiden is het essentieel om ook deze problemen in beeld te brengen. Op deze pagina vind je actuele kennis en de beste tests die professionals ondersteunen tijdens diagnostiek en behandeling van cliënten met AD(H)D.

Als AD(H)D bij volwassenen en kinderen onbehandeld blijft, kan dit ernstige problemen veroorzaken in relaties, op school en op het werk. Helaas zijn AD(H)D-symptomen niet altijd eenduidig. Dit geldt ook voor het diagnostisch traject. Een brede benadering is dus essentieel. Het is belangrijk om specifieke probleemgebieden, zoals aandacht, executief functioneren en werkgeheugen te evalueren, om zowel de stoornis zelf als de veelvoorkomende problemen eromheen te identificeren en te behandelen.

Om de stoornis zelf en veelvoorkomende problemen op andere domeinen te identificeren en behandelen, is de inzet van de juiste instrumenten van cruciaal belang.



Over AD(H)D






Brochure: Diagnostiek rondom ADHD

Problemen op school of in het gezin, sociale problemen of slaapproblemen kunnen allemaal wijzen op de aanwezigheid van ADHD. Helaas is het stellen van de diagnose ADHD niet altijd eenvoudig. Lees in deze brochure meer over diagnostiek naar ADHD en welke tests je hierbij kunnen helpen.




img

D-KEFS, meet onder andere inhibitievermogen en visuele aandacht

De D-KEFS bestaat uit 5 taken die belangrijke cognitieve functies meten waar kinderen met ADHD moeite mee kunnen hebben, zoals het vermogen om impulsen te onderdrukken, (visuele) aandacht en het vermogen om te kunnen schakelen tussen situaties.




img

NEPSY-II-NL, meet neuropsychologische domeinen zoals aandacht en executieve functies

De NEPSY-II-NL kan ingezet worden om in kaart te brengen of kinderen van 5 tot en met 12 jaar problemen hebben op het gebied van aandacht, executieve functies en/of informatieverwerking.




img

TEA-CH-NL, meet aandachtsproblemen en aandachtstoornissen

De TEA-Ch is een testbatterij die in kaart brengt of er bij kinderen en jongeren sprake is van aandachtsproblemen en/of aandachtstoornissen. Een korte screening is ook mogelijk. .




img

COGMED, train het werkgeheugen

Kinderen met ADHD kunnen moeilijkheden ervaren op het gebied van het werkgeheugen en de concentratie. Cogmed is een effectieve online training waarmee het werkgeheugen getraind wordt, waardoor ook het concentratievermogen verbetert.




img

SP-2-NL, brengt patronen van sensorische informatieverwerking in kaart

Kinderen met ADHD hebben vaak atypische informatieverwerkingspatronen. Met de SP-2-NL kan de invloed van hun sensorische informatieverwerking op de functionele participatie binnen het gezin of op school worden vastgesteld en op basis daarvan kunnen interventieplannen worden opgesteld.




img

Vineland-3-NL, brengt adaptieve vaardigheden in kaart

Met de Vineland-3-NL onderzoek je het functioneren van een cliënt op de domeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Met de informatie kun je de mate van zelfstandigheid bepalen en een sterkte- en zwakteanalyse van vaardigheden opstellen.




img

BYI-2-NL, meet veelvoorkomende psychische klachten bij jongeren

Kinderen met ADHD hebben vaak bijkomende problematiek zoals depressieve klachten, angst klachten en een laag zelfbeeld. Met de BYI breng je de ernst van deze klachten in kaart, en kun je daarnaast ook de mate van boosheid en verstorend gedrag in kaart brengen.




Altijd als eerste op de hoogte?

Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

top