CBSK | Competentie-Belevingsschaal voor Kinderen
CBSK | Competentie-Belevingsschaal voor Kinderen
Auteurs: J.W. Veerman, M.A.E. Straathof, Ph.D.A. Treffers, B.R.H. Van den Bergh & L.T. ten Brink
Sleutels voor het meten van de zelfbeleving van kinderen
CBSK | Competentie-Belevingsschaal voor Kinderen
CBSK | Competentie-Belevingsschaal voor Kinderen
Auteurs: J.W. Veerman, M.A.E. Straathof, Ph.D.A. Treffers, B.R.H. Van den Bergh & L.T. ten Brink
Sleutels voor het meten van de zelfbeleving van kinderen

- Uitvoer type
- Manual
- Doelgroep
- Both
- Hoofdcategorie
- Klinische Psychologie, Onderwijs
- Productline
- Emotional Health and Well Being
- Kwalificatieniveau
- B
- Toepassingsgebied
- Persoonlijkheid, Persoonlijkheid en Psychopathologie
- Leeftijd
- 4-12 jaar (Basisschool)
• Meet de zelfbeleving van een kind op 6 relevante levensgebieden
• Geschikt voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar
• Korte afnametijd (15-20 minuten)
Doel
Meten van de competentie, eigen functioneren en zelfbeoordeling.
Doelgroep
De test is bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar.
De CBSK geeft een indruk van de wijze waarop een kind zichzelf ervaart en hoe hij/zij zijn eigen vaardigheden en/of adequaatheid op een aantal relevante levensgebieden inschat. De vragenlijst bestaat uit 36 items verdeeld over zes subschalen: 1. Schoolvaardigheden, 2. Sociale Acceptatie, 3. Sportieve Vaardigheden, 4. Fysieke Verschijning, 5. Gedragshouding en 6. Gevoel van Eigenwaarde.
Normering
Voor de CBSK zijn er normen voor Nederlandse kinderen (N=361) en voor Vlaamse kinderen (N=760). Er zijn aparte normtabellen voor jongens en meisjes.
Afname
De test kan individueel en groepsgewijs worden afgenomen via de pen-en-papiermethoden. De afname duurt 15 tot 20 minuten.
Scoring
De CBSK kan worden gescoord met behulp van zes sleutels. Schaalscores worden omgezet in percentielscores en uitgezet in het Competentie-belevingsprofiel.
Jaar van uitgave
1997
![]() |
![]() |
![]() |
15-20 min. | alle |
Productvragen
Ik lees dat er verschillende normen zijn voor Nederlandse en Vlaamse kinderen. Geeft dit een verschillend beeld? M.a.w. zijn de verschillen in normen substantieel. Ik vraag dit omdat ik wil weten of ik afhankelijk van het kind een aparte normering dien te gebruiken of zal men ongeacht of men de Vlaamse of Nederlandse normering men gebruikt voor bv een Vlaamse 11-jarige jongen hetzelfde resultaat krijgen ?
Ria
De website van het NJI (Nederlands JeugdInstituut) meldt echter een uitgave door Pearson in 2004.
Mijn vraag is welk jaartal correct is en indien uw uitgave van 2004 is of deze inhoudelijk is herzien t.o.v. de uitgave in 1997?
Alvast hartelijk dank voor uw reactie!