Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen
- Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten van de CELF-4-NL of CELF-5-NL als een kind meertalig is.
- Hoe vertaal je de resultaten naar SMART doelen en hoe verwerk je deze in een behandelplan.
- Hoe voorkom je een over- of onderdiagnose?

Specificaties
Type training | Op locatie |
Hoofdcategorie | Taal/Spraak |
Toepassingsgebied | Ontwikkeling, Taal/Spraak |
Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlands taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.
Voor de beoordeling van taalvaardigheid is De Clinical Evaluation of Language Fundamentals, CELF-4-NL/CELF-5-NL een complete test voor kinderen en jongvolwassenen van 5 tot 18 jaar. Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden?
Inhoud
Kritisch reflectie over de inzet van de CELF-4-NL of CELF-5-NL bij de diagnostiek van meertalige kinderen waarbji het onderzoeksprotocol wordt toegepast. Je leert om de resultaten te vertalen naar SMART doelen en deze te verwerken in een behandelplan.
Leerdoelen
Na afloop van de training ben je:
- In staat de CELF-4-NL / CELF-5-NL verantwoord te gebruiken bij meertalige kinderen
- Bekend met het onderzoeksprotocol Diagnostiek bij meertalige kinderen
- Bekend met de implicaties van uitkomsten voor eventuele behandelingen
Accreditatie
ID nummer 447688 | Accreditatiepunten |
ADAP (Accreditatie Deskundigheidsbevorderende Activiteiten Paramedici) | Logopedisten scholing - 14 punten |
Prijs inclusief
- Toegang tot de online leeromgeving
- Digitaal trainingsmateriaal
- Toegang tot extra webinars en whitepapers
- Geaccrediteerd digitaal certificaat
- Koffie/thee en een goed verzorgde lunch
De training is bedoeld voor logopedisten. Je hebt ervaring met de CELF-4-NL of CELF-5-NL en je hebt voldoende kennis over de taalontwikkeling van meertalige kinderen.
Studieduur
09.30 - 16.30 uur (inclusief koffie/thee en goed verzorgde lunch)
Trainer
Janneke de Waal
Onze trainingen voldoen altijd aan:
- Exclusieve kennis over de meetinstrumenten
- De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
- Direct toepasbaar in de praktijk
- Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied
- Sprekende praktijkcasussen
Trainers
