De voorverkoop is gestart: Reserveer de nieuwe PPVT-5-NL & EVT-3-NL en maak kennis met alle introductievoordelen

Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen

  • Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten vanuit logopedisch onderzoek (bijvoorbeeld de CELF-5-NL) als een kind meertalig is?
  • Hoe vertaal je de resultaten naar een behandelplan?
  • Hoe voorkom je een over- of onderdiagnose? 
X

Specificaties

Type training Op locatie
Hoofdcategorie Taal/Spraak
Toepassingsgebied Ontwikkeling, Taal/Spraak

Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlandse taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.


Inhoud 
Hoe kun je het beste het logopedisch onderzoek vormgeven bij meertalige kinderen? Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden? Dit alles komt aan bod tijdens deze training. 

Tijdens deze training wordt je uitgedaagd tot kritische reflectie over de inzet van diagnostische instrumenten (zoals de CELF-5-NL) bij de diagnostiek van meertalige kinderen.

Er wordt besproken waar je op moet letten bij de diagnostiek van meertalige kinderen. Ook wordt besproken waar je op moet letten bij de diagnostiek van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen. Je leert hierbij rekening te houden met de verschillen tussen meertalige kinderen. Je leert hierbij rekening te houden met de verschillen tussen meertalige kinderen, waarbij de mogelijkheden en onmogelijkheden worden besproken. Je krijgt handvatten voor de keuze om wel of niet te gaan behandelen en je leert om de resultaten van het logopedisch onderzoek te vertalen naar een behandelplan. 

Leerdoelen
Na afloop van de training ben je:

  • In staat verantwoord logopedisch diagnostiek te plegen bij meertalige kinderen 
  • In staat om testresultaten vanuit diagnostisch onderzoek bij meertalige kinderen kritisch te beschouwen en te interpreteren en hier handvatten voor een behandelplan op te baseren
  • Bekend met de argumenten om meertalige kinderen wel of niet te behandelen

    Accreditatie

    ID nummer 447688Accreditatiepunten
    ADAP (Accreditatie Deskundigheidsbevorderende Activiteiten Paramedici)Logopedisten scholing - 14 punten



    Prijs inclusief

    • Toegang tot de online leeromgeving
    • Digitaal trainingsmateriaal
    • Toegang tot extra webinars en whitepapers
    • Geaccrediteerd digitaal certificaat 
    • Koffie/thee en een goed verzorgde lunch

    De training is bedoeld voor logopedisten. Je hebt ervaring met logopedische diagnostiek en/of behandeling van meertalige kinderen en je hebt voldoende kennis over de taalontwikkeling van meertalige kinderen.

    Studieduur  
    09.30 - 16.30 uur (inclusief koffie/thee en goed verzorgde lunch)

    Trainer
    Janneke de Waal

    Onze trainingen voldoen altijd aan:

    • Exclusieve kennis over de meetinstrumenten 
    • De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
    • Direct toepasbaar in de praktijk   
    • Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied 
    • Sprekende praktijkcasussen

    Trainers

    Janneke de Waal-Bogers
    Janneke de Waal-Bogers
    Janneke de Waal-Bogers MBA is logopedist en remedial teacher. Ze geeft les aan paramedici in opleiding (HBO) en verzorgt trainingen over diagnostiek en behandeling van taalstoornissen en ander leer- en gedragsstoornissen bij kinderen. Daarnaast is Janneke bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Zij heeft veel kennis en ervaring in het begeleiden van kinderen met taal-, leer- en gedragsproblemen (bijvoorbeeld autismespectrumstoornissen, dyslexie, meertaligheid) door haar werk als logopedist en ambulant begeleider in het speciaal basisonderwijs. Janneke was tot 2023 jarenlang hoofdredacteur van het Nederlands tijdschrift voor Logopedie (vakblad voor logopedisten). Ze is auteur en eindredacteur van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (Pearson Benelux, 2020). Dit boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van (het onderwijs is) de complexe diagnostiek van kinderen met taalproblemen.
    9 Trainingen
    Producten kunnen aan je winkelmand worden toegevoegd.

    Gegroepeerde productitems
    Productnaam Excl. BTW
    Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen - 7 november 2023, Cursus-en Vergadercentrum Domstad, Utrecht
    Art.nr. course:309336_1582355 / E3505.03-0-
    € 329,00
    Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen - 28 mei 2024, Cursus-en Vergadercentrum Domstad, Utrecht
    Art.nr. course:309336_1959750 / E3505.03-0-
    € 329,00