Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen

Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlands taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.

Voor de beoordeling van taalvaardigheid is De Clinical Evaluation of Language Fundamentals, CELF-4-NL/CELF-5-NL een complete test voor kinderen en jongvolwassenen van 5 tot 18 jaar. Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onder diagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden?

In de training ga je kritisch reflecteren over de inzet van de CELF-4-NL of CELF-5-NL bij de diagnostiek van meertalige kinderen waarbij het onderzoeksprotocol wordt toegepast. Je leert om de resultaten te vertalen naar SMART doelen en deze te verwerken in een behandelplan.

X

Specificaties

Leeftijd 0-4 jaar (Voorschools), 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
Type training Face to face
Hoofdcategorie Taal/Spraak
Toepassingsgebied Ontwikkeling, Taal, Taal/Spraak Tests

Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlands taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.

Voor de beoordeling van taalvaardigheid is De Clinical Evaluation of Language Fundamentals, CELF-4-NL/CELF-5-NL een complete test voor kinderen en jongvolwassenen van 5 tot 18 jaar. Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden? 

Inhoud training
Kritisch reflectie over de inzet van de CELF-4-NL of CELF-5-NL bij de diagnostiek van meertalige kinderen waarbji het onderzoeksprotocol wordt toegepast. Je leert om de resultaten te vertalen naar SMART doelen en deze te verwerken in een behandelplan.

Leerdoelen
Na afloop van de training ben je:

- In staat de CELF-4-NL / CELF-5-NL verantwoord te gebruiken bij meertalige kinderen;
- Bekend met het onderzoeksprotocol Diagnostiek bij meertalige kinderen;
- Bekend met de implicaties van uitkomsten voor eventuele behandelingen.

Trainingstijd
09.30 uur tot 16.30 uur 

Trainer
Janneke de Waal

Doelgroep
De training is bedoeld voor logopedisten. Deelnemers hebben ervaring met de CELF-4-NL of CELF-5-NL en hebben voldoende kennis over de taalontwikkeling van meertalige kinderen.

Accreditatie
Accreditatie voor de training is aangevraagd. 

Inbegrepen in de training
-Digitaal trainingsmateriaal;
-Koffie/thee en lunch.

Om dit product te kunnen bestellen dient u ingelogd te zijn

Gegroepeerde productitems
Productnaam Excl. BTW
Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen - 11 april 2022
€ 310,00