Solidariteit met de Oekraïense bevolking. Tests beschikbaar in het Oekraïens en Russisch Lees meer.
Selecteer

Hello!

We think you'll enjoy our United States store.



Our stores

Select the store you would like to visit.

You will be redirected to your favourite store.

Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen

  • Kritische reflectie over de inzet van de CELF-4-NL of CELF-5-NL bij de diagnostiek waarbij het onderzoeksprotocol wordt toegepast
  • Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is
  • Hoe voorkom je een over- of onderdiagnose
  • Je leert om de resultaten te vertalen naar SMART doelen en deze te verwerken in een behandelplan 

 

X

Specificaties

Leeftijd 0-4 jaar (Voorschools), 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
Type training Op locatie
Hoofdcategorie Taal/Spraak
Toepassingsgebied Ontwikkeling, Taal, Taal/Spraak Tests

Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlands taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.

Voor de beoordeling van taalvaardigheid is De Clinical Evaluation of Language Fundamentals, CELF-4-NL/CELF-5-NL een complete test voor kinderen en jongvolwassenen van 5 tot 18 jaar. Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden? 

Inhoud training
Kritisch reflectie over de inzet van de CELF-4-NL of CELF-5-NL bij de diagnostiek van meertalige kinderen waarbji het onderzoeksprotocol wordt toegepast. Je leert om de resultaten te vertalen naar SMART doelen en deze te verwerken in een behandelplan.

Leerdoelen
Na afloop van de training ben je:

- In staat de CELF-4-NL / CELF-5-NL verantwoord te gebruiken bij meertalige kinderen
- Bekend met het onderzoeksprotocol Diagnostiek bij meertalige kinderen
- Bekend met de implicaties van uitkomsten voor eventuele behandelingen

Trainingstijd
09.30 uur tot 16.30 uur 

Trainer
Janneke de Waal

Doelgroep
De training is bedoeld voor logopedisten. Deelnemers hebben ervaring met de CELF-4-NL of CELF-5-NL en hebben voldoende kennis over de taalontwikkeling van meertalige kinderen.

Accreditatie
De training is geaccrediteerd bij St. ADAP met 14 punten.

Inbegrepen in de training
-Digitaal trainingsmateriaal
-Koffie/thee en lunch

Trainers

Janneke de Waal-Bogers
Janneke de Waal-Bogers
Janneke de Waal-Bogers MBA is logopedist en remedial teacher. Ze geeft les aan paramedici in opleiding (HBO) en verzorgt trainingen en cursussen (post-hbo) over diagnostiek en behandeling van taalstoornissen en andere leer- en gedragsstoornissen bij kinderen. Daarnaast is Janneke hoofdredacteur van het Nederlands tijdschrift voor Logopedie (vakblad voor logopedisten) en bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Zij heeft veel kennis en ervaring in het begeleiden van kinderen met taal-, leer– en gedragsproblemen (bijvoorbeeld autismespectrumstoornissen, dyslexie, meertaligheid) door haar werk als logopedist en ambulant begeleider in het speciaal basisonderwijs. Janneke is auteur en eindredacteur van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (Pearson Benelux, verwacht oktober 2020). DIt boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van (het onderwijs in) de complexe diagnostiek van kinderen met taalproblemen.
9 Trainingen
Om dit product te kunnen bestellen dient u ingelogd te zijn

Gegroepeerde productitems
Productnaam Excl. BTW
Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen - 4 april 2023, Utrecht
Art.nr. course:309336_903248 / E3505.03
€ 310,00
Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen - 14 oktober 2022 , La Vie Meeting Center Utrecht
Art.nr. course:309336_903249 / E3505.03
€ 320,00