Het signaleren van mentale problemen in het onderwijs

Beschrijving

Het signaleren van mentale problemen in het onderwijs

De coronacrisis en gerelateerde (lockdown) maatregelen heeft zijn weerslag op de mentale gezondheid van kinderen en jongeren, zo blijkt uit vele onderzoeken. Vooral onder adolescenten wordt het effect van de coronacrisis duidelijk: vorig jaar zijn zo’n 15% meer jongeren onder de 30 jaar overleden door zelfdoding dan het gemiddelde van de jaren ervoor. Deze groep rapporteert meer eenzaamheid, angst, somberheid en stress.

Nu meer dan ooit is het op tijd signaleren van gevoelens als angst en neerslachtigheid (depressie) bij schoolgaande kinderen en jongeren van groot belang. Speciaal om onderwijsprofessionals hierin te ondersteunen, geven wij een webinar.

In de webinar bespreken we op welke signalen u kunt letten bij leerlingen, welke instrumenten u kunt inzetten om te screenen op depressie en angst en geven we handvatten voor het vervolg: wat kunt u nu met de resultaten? Hoe maakt u uitkomsten bespreekbaar met de leerling en/of ouders? Deze webinar is met name geschikt voor remedial teachers, leerkrachten, intern begeleiders en bijvoorbeeld schoolpsychologen.

Altijd als eerste op de hoogte?

Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.