CELF-5-NL | Test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen

De CELF-5-NL is nu beschikbaar op ons digitale testplatform Q-interactive. De Pen en Papier versie is binnekort beschikbaar.  Indien u de papieren versie nu aanschaft, zal het pas bij u in rekening worden gebracht op het moment dat het daadwerkelijk op voorraad is.

Dit product bevat auteursrechtelijk beschermd materiaal en mag niet worden gewijzigd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt. (Score)formulieren mogen niet worden gekopieerd of hergebruikt. Inbreuk op het auteursrecht van Pearson is strafbaar, hierop staat een boete.

CELF-5-NL | Test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen

De CELF-5-NL is nu beschikbaar op ons digitale testplatform Q-interactive. De Pen en Papier versie is binnekort beschikbaar.  Indien u de papieren versie nu aanschaft, zal het pas bij u in rekening worden gebracht op het moment dat het daadwerkelijk op voorraad is.

Dit product bevat auteursrechtelijk beschermd materiaal en mag niet worden gewijzigd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt. (Score)formulieren mogen niet worden gekopieerd of hergebruikt. Inbreuk op het auteursrecht van Pearson is strafbaar, hierop staat een boete.

Gegroepeerde productitems
Productnaam
€ 1.299,00
CELF-5-NL introductie-aanbieding pen en papier

Introductieaanbieding
  • CELF-5-NL Complete set (waarde €1.275) 
  • CELF-5-NL Q-Global 5 jaar onbeperkte scoring (waarde €250)

Art.nr. 4502.30
€ 85,00
CELF-5-NL Antwoordformulieren 9-18 jaar (pak a 25 stuks)
Art.nr. 4502.04
€ 85,00
CELF-5-NL Antwoordformulieren 5-8 jaar (pak a 25 stuks)
Art.nr. 4502.03
Gegroepeerde productitems
Productnaam
€ 289,21
CELF-5-NL introductie-aanbieding Q-interactive

Introductieaanbieding
  • CELF-5-NL Q-interactive jaarlicentie (waarde €100)
  • 150 Q-interactive credits (waarde €225). Dit staat gelijk aan 300 CELF-5-NL subtests. Een CELF-5-NL subtest kost 1/2 Q-interactive credit (€0,75). 


Art.nr. 7700.05
€ 100,00
Q-interactive jaarlicentie CELF-5-NL Only
Art.nr. 7700.06
Om dit product te kunnen bestellen dient u ingelogd te zijn
Kwalificatieniveau
A
Doelgroep
Children
Uitvoer type
Kit
Productline
Children
Onderwerp
Logopedie
Hoofdcategorie
Taal/Spraak
Toepassingsgebied
Taal/Spraak Tests
Leeftijd
4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)

De CELF-5-NL is een individueel af te nemen instrument voor de identificatie, diagnose en follow-up van taal- en communicatiestoornissen bij kinderen en adolescenten in een leeftijd van 5-18 jaar. 

  • Nieuw normeringsonderzoek 
  • Aangepaste subtests
  • Meer gericht op de beleving van het kind 
  • Ook volledig digitaal af te nemen
  • Verbeterd stimulusboek 
  • Breed leeftijdsbereik

Doel
Het identificeren, diagnostiseren en opvolgen van taal- en communicatiestoornissen onder kinderen en adolescenten van 5-18 jaar. 

Doelgroep
Kinderen en jongeren van 5-18 jaar. 

Jaar van uitgave
2019

De complete set bestaat uit

  • CELF-5-NL Handleiding
  • CELF-5-NL Antwoordformulieren 5-8 jaar (pak a 25 st)
  • CELF-5-NL Antwoordformulieren 9-18 jaar (pak a 25 st)
  • CELF-5-NL Opgaveboek 1
  • CELF-5-NL Opgaveboek 2
  • CELF-5-NL Observatieschaal (blok van 50 vellen)
  • CELF-5-NL Technische Handleiding

Afnemen en scoren via ons platform Q-Interactive

Q-interactive is een digitaal platform voor afname, scoring en rapportage van individueel afgenomen tests. Toegang tot Q-Interactive vervangt het gebruik van traditionele pen en papier tests.

Binnen Q-interactive kunt u kiezen uit een constant groeiend portfolio van digitale tests en subtests, waaronder: CELF-5-NL, WISC-III-NL, WISC-V-NL, WAIS-IV-NL, WMS-IV-NL, subtests van de NEPSY-II-NL en verscheidene onderdelen van de D-KEFS.

Om gebruik te maken van Q-interactive koopt u een jaarlicentie en subtests in. U kunt kiezen om subtests vooraf met korting aan te schaffen (prepaid) of om achteraf te betalen voor de subtests die u gebruikt heeft (pay-as-you-go).

Q-Interactive licenties en prepaid subtests zijn te koop via onze webshop.

Wilt u liever achteraf betalen? Dan koopt u enkel een licentie. U ontvangt twee keer per jaar een factuur voor uw gebruikte subtests.

Scoren via ons platform Q-Global

Q-global is een online scoringsplatform waarmee u na een testafname een rapportage kunt genereren. U voert de ruwe scores die u verkregen heeft in, deze worden vervolgens omgezet naar geschaalde scores in een overzichtelijke rapportage. Waar u voorheen zelf alles uit moest rekenen en scores in handleidingen na moest zoeken, gebeurt dit nu automatisch.

Binnen Q-global kunt u kiezen bij de CELF-V-NL om per jaar of per 5 jaar een product onbeperkt te scoren. 

Klik hier voor meer informatie 

Brochure: Algemeen

Alle belangrijke informatie over de CELF-5-NL gebundeld? Download dan hier de digitale brochure.

CELF-5-NL Brochure



Brochure: De afname, indexen en subtests

Alles weten over de afname, indexen en subtests? Download dan hier de digitale brochure


White paper: De achtergronden van de subtests


Lees alles over de achtergronden van de subtests van de CELF-5-NL

LEES DE WHITE PAPER


Wat is er nieuw

De CELF-5-NL is net als zijn voorganger een individueel af te nemen instrument voor de identificatie, diagnose en follow-up van taal- en communicatiestoornissen bij kinderen en adolescenten in een leeftijd van 5-18 jaar. 

1. Digitaal
Via ons digitale testplatform Q-interactive is het mogelijk om de CELF-5-NL volledig ditigaal af te nemen en te scoren, met behulp van twee iPads. 

2. Nieuw normeringsonderzoek
Na vijftien jaar is de norm van een test verouderd. Op dit moment zijn de normen van de CELF-4-NL bijna tien jaar oud. Daarom is ervoor gekozen om een nieuw normeringsonderzoek te doen bij de ontwikkeling van de CELF-5-NL. 

3. Subtests
De subtests zijn herzien en waar nodig inhoudelijk aangepast. Zo zijn er bij sommige subtests meer (herkenbare) voorbeelden toegevoegd waardoor ze weer beter aansluiten op de belevingswereld van de cliënt. Ook zijn bij bepaalde subtests de scoringsregels aangescherpt / verduidelijkt. 

4. Belevingswereld van het kind
Door het op sommige punten inhoudelijk aanpassen van de CELF-5-NL, ten opzichte van zijn voorganger, voorbeelden toe te voegen die herkenbaar zijn voor het kind, en de mogelijkheid de test af te nemen via de iPad, sluit de test weer perfect aan op de belevingswereld van het kind. 

5. Onverwoestbare stimulusboeken
Daarnaast zijn de stimulusboeken (uit de Pen & Papier complete set) onverwoestbaar gemaakt. In plaats van papier is er dit keer voor een zeer hoogwaardig kunststof materiaal gekozen. De vellen zijn eenvoudig schoon te houden en raken vele malen minder snel beschadigd dan de CELF-4-NL stimulusboeken.

Wilt u meer weten over de CELF-5-NL? Kijk dan op de speciale CELF website.


De CELF-5-NL is volledig digitaal af te nemen en te scoren - Hoe werkt digitaal testen?

Met een licentie voor ons digitale testplatform Q-interactive kunt u de CELF-5-NL volledig digitaal afnemen en scoren. Naast deze licentie zijn hiervoor twee iPads nodig. Een iPad wordt gebruikt door de testleider voor het geven van instructies, het bedienen van de cliënt iPad en het vastleggen en scoren van antwoorden. Op de andere iPad worden de antwoorden gegeven door de cliënt. De twee iPads staan via Bluetooth met elkaar in verbinding. Dit betekent dat het mogelijk is om de test op elke gewenste locatie af te nemen, zonder dat hiervoor een werkende internetverbinding vereist is. Meer informatie over het platform Q-interactive vindt u hier.


De voordelen van digitaal testen via Q-interactive:

• Minder administratieve lasten;
• Kostenbesparend;
• Minder tijd kwijt aan scoring; 
• Mogelijkheid tot het maken van geluidsopnames van de antwoorden die op een later moment terug geluisterd kunnen worden. Zo is er tijdens het testen meer ruimte voor contact met het kind, en kan er naast het antwoord ook gelet worden op bijvoorbeeld articulatie, syntaxis en morfologie;
• Mits gekwalificeerd, toegang voor alle tests van Pearson die worden aangeboden in Q-interactive. Dit betekent: direct toegang tot de nieuwste tests zonder dat u hiervoor een volledige kit hoeft aan te schaffen! 

Digitaal scoren

Digitaal afnemen betekent ook digitaal scoren. Tijdens de testafname kan het antwoord van het kind direct gescoord worden. Per item worden verschillende antwoordsuggesties op het scherm getoond. In het 'respons veld is het mogelijk om het, door het kind gegeven antwoord, bij te schrijven. 

Ter ondersteuning bevat Q-interactive een instructieknop. Hieronder bevinden zich aanwijzingen voor het scoren van een afname. Als er toch twijfel bestaat over het scoren van een bepaald item, kan aan het desbetreffende item een 'to do' herinnering worden meegegeven waardoor het op een later moment alsnog kan worden ingevuld. 

Met behulp van de opnamefunctie is het ook mogelijk om alles achteraf te scoren. Hiermee worden items opgenomen die op een later moment terug kunnen worden geluisterd. Eigen observaties kunnen tijdens de afname worden bijgeschreven met een styluspen. De aantekeningen worden automatisch opgeslagen en zijn terug te vinden in de beheerdersomgeving onder de betreffende subtest. 

Na afloop van het testen en scoren kunnen de resultaten met één druk op de knop worden verzonden naar het EPD. Vanuit hier wordt automatisch een digitaal score rapport gegenereerd. Daarbij komt nog een narratief rapport dat gebruikt kan worden om resultaten op een begrijpelijke manier te delen met ouders of andere zorgprofessionals. 


Pearson Digitaal testen CELF-5


Ervaringen met de CELF-5-NL

08/04/2019

"Afgelopen jaar heb ik als testleider mogen meewerken aan de CELF-5-NL. Dit was naast ontzettend leuk ook heel leerzaam. Een deel van de testitems is gelijk gebleven, maar de CELF-5-NL bevat ook nieuwe items die een oprechte toevoeging zijn. Als testleider heb ik de CELF-5-NL digitaal afgenomen met behulp van twee iPads. De handigheid van het digitaal testen had ik vrij snel door. Wel vond ik het even wennen om de afname via de iPad te laten verlopen. 

Het voornaamste voordeel dat ik heb ervaren van het werken met de iPads is de automatische registratie van de antwoorden. Bij de subtests waarbij de cliënt een of meerdere afbeeldingen moet aanwijzen, registreert het device dit proces vanzelf, waardoor je niet meer 'om het hoekje' hoeft mee te kijken. Bij de mondelinge subtests kan je 'standaard antwoorden' aanklikken, maar heb je ook de mogelijkheid zelf aantekeningen te maken via de testleider iPad. 

Tijdens het digitaal score krijg je informatie over de instap- en afbreekregel. Aan het einde van de test worden de scores automatisch berekend. Twijfel je of een antwoord goed of fout is? Dan kan je het antwoord op dat item later nog eens terug lezen of luisteren. Voor de meeste kinderen is werken met de iPad aantrekkelijk omdat dit voor hen bekend terrein is. Daarnaast vond ik werken met de iPads gemakkelijker dan met zo'n flinke koffer, zoals ik die gewend ben van de CELF-4-NL.''

Marleen van Slooten, Logopedist

---------------------------------------------



13/05/2019

"Voor de dataverzameling van de nieuwe CELF-5-NL heb ik mijzelf opgegeven als testleider. Ik was blij verrast met de digitale afname van de CELF-5-NL op de iPad.

Het grote voordeel van het afnemen op de iPad is het automatisch registreren en berekenen van de scores en de opnames die gemaakt worden tijdens het afnemen. De iPad registreert namelijk automatisch wat het kind aanwijst en bij items waarbij het kind mondeling moet antwoorden, wordt er automatisch een opname gemaakt. Zo kun je bij twijfel over het antwoord, het later nog eens terugluisteren. Het is ook nog steeds mogelijk om antwoorden op een antwoordenblad te noteren, maar je kunt ook notities te maken op de iPad zelf.

In de testonderdelen op de iPad zijn ook de instap- en afbreekregels verwerkt en staan er voorbeelden genoemd van (on)juiste antwoorden, zodat je ook kunt scoren zonder papieren handleiding. Daarmee heb je tijdens en na de afname echt alleen je iPad's nodig. Dat maakt het erg makkelijk om te gebruiken op verschillende locaties. Je zet de testafname van te voren klaar en wanneer deze op beide iPad's klaarstaat, heb je voor de afname geen internetverbinding nodig.

Met de afname op de iPad's is ook het probleem opgelost met boekjes die stuk gaan of vies worden, maar het vraagt wel een investering als er in de praktijk nog geen iPad's aanwezig zijn. Evengoed vind ik het een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de papieren afname.''

Ramona Mangelsdorf-Thomassen, logopedist / praktijkhouder

---------------------------------------------




Verschillen tussen de CELF-4-NL en de CELF-5-NL

De CELF-5-NL is dé test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 tot en met 18 jaar. De CELF-5-NL (2019) volgt de CELF-4-NL (2010) op. Niet alleen zijn er aanpassingen gedaan aan de testinhoud en testprocedures, ook zijn de normen recent verzameld (2019) en is de CELF-5-NL nu volledig digitaal af te nemen en te scoren.


Veranderingen
Observatieschaal

De Observatieschaal krijgt een centrale plaats in de eerste fase van het onderzoeksproces. Met de Observatieschaal wordt door ouder, leerkracht en/of logopedist omschreven hoe het gesteld is met het talig functioneren van het kind. Na het invullen van de Observatieschaal kan er besloten worden om verder onderzoek te doen of om nog een aantal maanden te wachten en de Observatieschaal vervolgens opnieuw in te vullen.



Groeiscore-equivalent

De groeiscore-equivalent is in het rapport van de nieuwe CELF-5-NL toegevoegd. In dit filmpje bespreekt logopedist Liesbeth wat de groeiscore-equivalent is en wat je er mee kunt.





Digitale afname en scoring

Deze nieuwe CELF is voor het eerst digitaal af te nemen en te scoren. Deze manier van afnemen en scoren kost minder tijd dan een afname en scoring op papier. Naast tijdwinst is een ander groot voordeel dat alles automatisch wordt ingesteld. Zo worden de afbreek en omkeerregels automatisch toegepast, wordt bij ieder verbaal item een geluidsbestand opgenomen en worden alle scores automatisch uitgerekend. Bekijk het volgende video om te zien hoe de digitale afname in zijn werk gaat.




Subtests

Niet alle subtests hebben ingrijpende veranderingen ondergaan. Bij een aantal subtests zijn zeer kleine wijzigingen doorgevoerd, deze worden hier niet in detail besproken. In dit stuk zullen de grote wijzigingen worden uitgelegd.


Linguïstische Concepten (5-8) & Aanwijzingen volgen (5-18)

Begrippen & Aanwijzingen volgen (5-12) uit de CELF-4-NL is verdeeld in twee nieuwe subtests: Linguïstische Concepten (5-8) en Aanwijzingen volgen (5-18).


Een vlottere afname
Door opsplitsing van de subtest Begrippen & Aanwijzingen (5-12) volgen is de subtest veel korter geworden. Daardoor kan er, indien nodig, eerder afgebroken worden wat er voor zorgt dat het kind niet onnodig vermoeid wordt tijdens de testafname.

Fijner werken voor de logopedist
De verandering van één naar twee subtests maakt de afname, scoring en foutenanalyse veel gemakkelijker. Het opsplitsen van de subtest heeft er voor gezorgd dat er een duidelijker onderscheid tussen de verschillende taken mogelijk is; wat een preciezere beoordeling en analyse van de prestaties mogelijk maakt.

Geschikt voor een diversiteit aan doelgroepen
De plaatjes van de items bij Linguïstische Concepten (5-8) en Aanwijzingen volgen (5-18) zijn aangepast. Door met geometrische vormen te werken is Aanwijzingen Volgen (5-18) vele malen duidelijker geworden. Sommige kinderen hadden moeite met het herkennen van de driedimensionale vormen. In de CELF-5-NL zijn zijaanzicht en driedimensionale vormen vervangen door tweedimensionale vormen die frontaal getoond worden.

Eenvoudiger af te nemen
De subtests zijn makkelijker af te nemen omdat het een kortere test is geworden en de afbreekregel niet op zeven 0-scores maar op vier (Linguïstische concepten) of vijf (Aanwijzingen Volgen) opeenvolgende 0-scores in werking treed.

De enige subtest die rekenvoorwaarden na gaat bij het kind
Via Linguïstische Concepten (de subtest die ook al in de celf-preschool zit), ga je de rekenvoorwaarden na bij een kind. Er is geen andere test waar je dit zo duidelijk en genormeerd kan nagaan. Dit was al een sterk punt van de CELF Preschool-2-NL en zit nu ook in de CELF-5-NL. Hierdoor kan er vanaf de leeftijd van 3 jaar vooruitgang vastgesteld worden op vlak van de rekenvoorwaarden.


Woordcategorieën (5-18)

Woordcategorieën 1 (5-7)& 2 (8-18) zijn samengevoegd tot één doorlopende subtest voor het leeftijdsbereik van 5 tot en met 18 jaar.

Geschikt voor het gehele leeftijdsbereik
Er zijn makkelijkere en moeilijkere items toegevoegd waardoor de subtest voor het hele leeftijdsbereik (5-18) in te zetten is.

Kortere subtest
Het expressieve onderdeel is geschrapt. Tijdens de ontwikkeling van de CELF-5 bleken de receptieve en expressieve taak hoog te correleren: dat wil zeggen dat de score van een kind op het expressieve onderdeel in hoge mate samenhing met zijn of haar score op het receptieve onderdeel. Het expressieve deel leverde daarmee nauwelijks extra normatieve informatie. Ook was de scoring vrij ingewikkeld. Om de afnametijd van de testbatterij zo kort mogelijk te houden, is er daarom voor gekozen om het expressieve deel uit de subtest Woordcategorieën te halen. U kunt het verband tussen de woorden uit het receptieve deel uitvragen in het kader van aanvullend onderzoek om meer informatie te verzamelen over expressieve strategieën en woordkennis.


Definities van Woorden (9-18)

Definities van Woorden (10-18) is aangepast naar het leeftijdsbereik 9 tot en met 18 jaar.

Eenvoudige scoring
Bij deze subtest was scoring niet altijd even makkelijk. Daarom zijn de scoringsregels aanzienlijk versimpeld. In plaats van 0, 1, en 2 kan er nu enkel nog 0 of 1 gescoord worden. Het afnemen van deze subtest kost u nu veel minder tijd en levert hetzelfde resultaat.


Pragmatiekprofiel genormeerd (5-18)

In Nederland zijn er weinig instrumenten om pragmatische vaardigheden te meten, met name bij de oudere kinderen. Het Pragmatiekprofiel meet pragmatische vaardigheden: communicatieve intenties en conversatievaardigheden die deel uitmaken van de gewone dagelijkse sociale interacties thuis en op school. Door het invullen van het Pragmatiekprofiel krijgt u een beeld van de mogelijkheden van het kind. De vragen hebben onder andere betrekking op het kunnen aangaan van een gesprek, het beurtnemen, het kunnen vragen van bepaalde zaken en het kunnen begroeten van een ander persoon op de juiste manier.

Het pragmatiekprofiel is nu genormeerd voor het hele leeftijdsbereik van 5 tot en met 18 jaar zodat er een gestandaardiseerde vergelijking met leeftijdsgenoten mogelijk is.


Checklist Pragmatiek in Activiteiten (US-cut-off score) (5-18)

De logopedist en het kind ondernemen samen drie activiteiten met als doel gesprekjes op gang te brengen. De logopedist kan zo de communicatieve vaardigheden van het kind zelf observeren. Na afloop loopt de logopedist de 32 items uit de checklist na. Er is een criterium (door middel van een cut-off score) voor adequate ontwikkeling vastgesteld op basis van het Amerikaanse onderzoek.



Onderzoek en verwijderde subtests

Er heeft in Amerika een onderzoek plaatsgevonden waaruit naar voren kwam dat de gemiddelde afnametijd te lang was. Een onderzoek werd opgezet waarbij logopedisten onder andere werd gevraagd de subtest te beoordelen op meest relevante informatie voor de klinische praktijk. Het doel was subtests te schrappen om tot een acceptabele afnametijd, met behoud van de klinische bruikbaarheid van de testbatterij. Op basis van het oordeel van de logopedisten werden de subtests Actieve Woordenschat, Fonologisch Bewustzijn, Woordassociaties, Snel Benoemen, Cijfers Herhalen en Reeksen Opsommen verwijderd.

Mocht u toch inzicht willen krijgen in de vaardigheden van het kind op de vlakken van de weggevallen subtests, dan kunt u het volgende doen:


Actieve Woordenschat (5-9)

Tot 7 jaar kan de Preschool-2-NL ingezet worden. Vanaf 9 jaar kan de subtest Definities van Woorden ingezet worden. Voor het leeftijdsbereik 7 - 8 jaar kan:
- De CELF-4-NL kan, zolang de normen nog niet verouderd zijn, gebruikt worden.
- De subtest Zinnen Formuleren uit de CELF-5-NL gebruikt worden. Deze subtest biedt een goede indicatie voor de Actieve Woordenschat van het kind.
- Over een aantal jaar wordt de EVT (Expressive Vocabulary Test) uitgegeven. Deze test zal een veel uitgebreider onderzoek naar de Actieve Woordenschat bieden.


Fonologisch Bewustzijn (5-8)

De FAT-R kan gebruikt worden om fonemische vaardigheden te testen (vanaf 6;5 jaar)


Snel Benoemen (5-18), Reeksen opsommen (5-18) en Cijfers Herhalen (5-18)

De werkgeheugen onderdelen zijn uit de CELF-5-NL weggelaten. Deze worden uitgebreid gerapporteerd als onderdeel van een intelligentiemeting. De logopedist vraagt deze informatie meestal op bij de psycholoog. Om een idee te krijgen van het (taal)geheugen van het kind, kunnen de subtests Aanwijzingen Volgen, Linguïstische concepten en Zinnen Formuleren gebruikt worden.


Tabel

Onderstaande tabel weergeeft de concrete verschillen en wijzigingen tussen de CELF-5-NL en zijn voorganger: 

Productvragen

Nog geen vragen gesteld. U kunt de eerste zijn!