Door een toename in de hormoonafgifte en rijping van de hersenen verandert er veel in het puberbrein. Jongeren reageren onder andere emotioneler en gevoeliger door de ingrijpende veranderingen in hun lichamelijke, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo vinden ze het moeilijk om impulsen te negeren (inhibitie), hebben ze stemmingswisselingen en zijn ze meer zelfbewust, kritisch en moe. Hierdoor kan het als leerkracht, therapeut of logopedist lastig zijn om een puber te motiveren.
Voor meer inzicht in prestatiemotivatie, negatieve en positieve faalangst en sociaal wenselijk gedrag bij jonge adolescenten kan de Prestatie Motivatie Test voor kinderen (PMTK-2) worden ingezet. Met de Beck Youth Inventories (BYI-2-NL) kunt u emotionele en sociale problemen bij kinderen uitvragen.
Pearson geeft ook verschillende boeken uit over (omgaan met) gedrag en het sociaal emotioneel functioneren van kinderen, pubers en volwassenen, bijv. over de begeleiding van hoogbegaafde pubers, of over emoties bij tieners met ADHD.
De WAIS-IV-NL is een individueel toepasbaar klinisch instrument waarmee het intellectuele vermogen van adolescenten en volwassenen tussen de 16:0 en 84:11 jaar kan worden bepaald.
Herziene test voor het meten van Prestatiemotivatie, Negatieve Faalangst, Positieve faalangst en Sociale Wenselijkheid van kinderen in groep 7/8 en klassen 1 t/m 3.
De BYI-2-NL bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen. De vragenlijsten zijn bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar.
Er gaat in de praktijk van kinderpsychiater Lieve Swinnen geen dag voorbij zonder dat een ouder de opmerking maakt dat zoon- of dochterlief met smartphone en computer vergroeid lijkt. Net zoals je je kind leert zich op een veilige manier in het verkeer te bewegen – stap voor stap – kun je je kind leren omgaan met de digitale wereld. Dat doe je zo: voordoen, samen ontdekken, coachen en loslaten. Tien handvatten die je op weg helpen.
Werkboek met oefeningen om het zelfbeeld en gedrag van uw kind te verbeteren Auteurs: A. van Londen, A.H.M. Biloen-Beijen, J.H. Cladder & W.M. van Londen-Barentsen
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.