Bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe instrumenten, als testleider of respondent? Lees hier meer over lopende onderzoeken!

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Over sociaal-emotionele ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling is het complexe proces waarmee kinderen en jongeren een eigen identiteit ontwikkelen, die afgestemd is op de verwachtingen van de omgeving. Het gaat om vaardigheiden als het leren kennen en begrijpen van de eigen gevoelens en die van de ander, het opbouwen van relaties met anderen, het begrijpen van de regels in de sociale omgang. De sociaal-emotionele ontwikkeling hangt nauw samen met de andere ontwikkelingsgebieden cognitie, motoriek en taal.

De Bayley-III-NL heeft een oudervragenlijst waarmee de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen (tot 42 maanden en 15 dagen) in kaart kan worden gebracht. De Zinnenaanvullijst Curium (ZALC) is een meetinstrument voor de psychosociale en de sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen en jongeren (8 tot en met 25 jaar). Eén van de kerndomeinen van de Vineland-3-NL (geschikt voor alle leeftijden) is Sociale vaardigheden en relaties.

Speciaal voor leerkrachten en remedial teachers heeft Pearson een workshop op aanvraag, over de sociale vaardigheidstraining Leer Samen Spelen met Tim en Flapoor (6 tot en met 10 jaar).

Gerelateerde onderwerpen Sociaal-emotionele ontwikkeling


Bayley ontwikkeling van kinderen PEDI-CAT PMT-K-2 Sociale vaardigheden Vineland-3-NL Zelfbeeld

Altijd als eerste op de hoogte?

Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

top