Het zelfbeeld wordt bepaald door ervaringen, gedachten, ideeën en overtuigingen die je over jezelf hebt. Het is een bekend begrip binnen de (klinische) psychologie, omdat we weten dat het zelfbeeld van grote invloed is op iemands psychische gezondheid. Zo kan een negatief zelfbeeld voor bepaalde problemen zorgen, zoals eetproblemen, faalangst of depressieve gevoelens. Vaak zijn de negatieve overtuigingen die iemand over zichzelf heeft onbewust en is het zeer nuttig om het zelfbeeld tijdens een diagnostiek- en/of behandeltraject in kaart te brengen.
Als u het zelfbeeld van kinderen en/of jongeren wilt onderzoeken, Dan kunt u de Beck Youth Inventories (BYI-2-NL) gebruiken. Met deze instrumenten kan onder meer snel gescreend worden of er mogelijk sprake is van een negatief zelfbeeld. Ook met de Competentie Belevingsschaal voor Kinderen/Adolescenten (CBSK en CBSA) kan het zelfbeeld op verschillende gebieden in kaart worden gebracht.
Als u het zelfbeeld en eventuele faalangst in een schoolse situatie wilt onderzoeken, dan kan de Prestatie-Motivatie Test (PMT-K-2) worden gebruikt.
De BYI-2-NL bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen. De vragenlijsten zijn bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar.
Herziene test voor het meten van Prestatiemotivatie, Negatieve Faalangst, Positieve faalangst en Sociale Wenselijkheid van kinderen in groep 7/8 en klassen 1 t/m 3.
De CBSK meet de zelfbeleving van een kind op 6 relevante levensgebieden. De test is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en is snel af te nemen (afnametijd 15-20 minuten).
Een negatief zelfbeeld kan leiden tot serieus leed, zoals depressie of een angststoornis. Om beter te begrijpen waarom een negatief zelfbeeld zo hardnekkig kan zijn heeft dr. Geert-Jan Will samen met collega’s van University College Londen gevoelens van eigenwaarde zichtbaar gemaakt in de hersenen. Kunnen we daarmee meten hoe zelfverzekerd iemand écht is? En psychische problemen beter behandelen?
Door de coronacrisis zijn veel behandelingen ‘in de kamer’ omgezet naar beeldbelcontacten. Elke behandelaar heeft daarmee afgelopen jaar gewild of ongewild de stap naar E-health gemaakt. Maar niet iedereen werd daar even blij van. Psychologe Bryony Meijer-Kok verkent de mogelijkheden op het gebied van E-health en bekijkt hoe dit een bijdrage kan leveren aan de GGZ in het algemeen en de jeugdGGZ in het bijzonder.
Voor elk psychologisch meetinstrument rijst de vraag in hoeverre het instrument bruikbaar is bij klinische doelgroepen. Voor welke doelgroep is het instrument geschikt en welke problemen komt men tegen bij het afnemen van het instrument bij een persoon met een stoornis of beperking. Kan het instrument bij hen op gestandaardiseerde wijze afgenomen worden en wat zeggen de resultaten over een individu met een specifieke problematiek?
De BYI-2-NL bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen. De vragenlijsten zijn bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar. In deze webinar geven we u een introductie in de BYI-2-NL, lopen we de psychometrische eigenschappen en de afnamemogelijkheden langs.
Werkboek met oefeningen om het zelfbeeld en gedrag van uw kind te verbeteren Auteurs: A. van Londen, A.H.M. Biloen-Beijen, J.H. Cladder & W.M. van Londen-Barentsen
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.