CELF-5-NL | Test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. De CELF-5-NL is in 2019 verschenen en is zowel digitaal als op papier af te nemen.
In oktober 2020 is de CELF-5-NL positief beoordeeld door de COTAN! In dit paper vind u aanvullende technische informatie voor gebruikers. Meer informatie over het COTAN oordeel van de CELF-5-NL is op aanvraag bij ons beschikbaar voor u.
Goed nieuws voor Vlaamse logopedisten!
De CELF-5-NL staat nu op de limitatieve lijst voor de logopedisten van het RIZIV in Vlaanderen. De VVL en het RIZIV hebben de CELF-5-NL uitvoerig bekeken en goedgekeurd als test om taalstoornissen bij kinderen vast te stellen.
Al onze producten zijn auteursrechtelijk beschermd. Op kopiëren en onrechtmatig gebruik staat een boete.
CELF-5-NL | Test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. De CELF-5-NL is in 2019 verschenen en is zowel digitaal als op papier af te nemen.
In oktober 2020 is de CELF-5-NL positief beoordeeld door de COTAN! In dit paper vind u aanvullende technische informatie voor gebruikers. Meer informatie over het COTAN oordeel van de CELF-5-NL is op aanvraag bij ons beschikbaar voor u.
Goed nieuws voor Vlaamse logopedisten!
De CELF-5-NL staat nu op de limitatieve lijst voor de logopedisten van het RIZIV in Vlaanderen. De VVL en het RIZIV hebben de CELF-5-NL uitvoerig bekeken en goedgekeurd als test om taalstoornissen bij kinderen vast te stellen.
Al onze producten zijn auteursrechtelijk beschermd. Op kopiëren en onrechtmatig gebruik staat een boete.

- Onderwerp
- Logopedie
- Uitvoer type
- Kit
- Doelgroep
- Children
- Hoofdcategorie
- Taal/Spraak
- Productline
- Children
- Kwalificatieniveau
- A
- Toepassingsgebied
- Taal/Spraak Tests
- Leeftijd
- 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
De CELF-5-NL is een individueel af te nemen instrument voor de identificatie, diagnose en follow-up van taal- en communicatiestoornissen bij kinderen en adolescenten in een leeftijd van 5-18 jaar.
- Nieuw normeringsonderzoek
- Aangepaste subtests
- Meer gericht op de beleving van het kind
- Ook volledig digitaal af te nemen
- Verbeterd stimulusboek
- Breed leeftijdsbereik
Doel
Het identificeren, diagnostiseren en opvolgen van taal- en communicatiestoornissen onder kinderen en adolescenten van 5-18 jaar.
Doelgroep
Kinderen en jongeren van 5-18 jaar.
Jaar van uitgave
2019
De complete set bestaat uit
- CELF-5-NL Handleiding
- CELF-5-NL Antwoordformulieren 5-8 jaar (pak a 25 st)
- CELF-5-NL Antwoordformulieren 9-18 jaar (pak a 25 st)
- CELF-5-NL Opgaveboek 1
- CELF-5-NL Opgaveboek 2
- CELF-5-NL Observatieschaal (blok van 50 vellen)
- CELF-5-NL Technische Handleiding
![]() Afnemen en scoren via ons platform Q-Interactive (digitale afname)Q-interactive is een digitaal platform voor afname, scoring en rapportage van individueel afgenomen tests. Toegang tot Q-Interactive vervangt het gebruik van traditionele pen en papier tests.Binnen Q-interactive kunt u kiezen uit een constant groeiend portfolio van digitale tests en subtests, waaronder: CELF-5-NL, WISC-III-NL, WISC-V-NL, WAIS-IV-NL, WMS-IV-NL, subtests van de NEPSY-II-NL en verscheidene onderdelen van de D-KEFS. Om gebruik te maken van Q-interactive koopt u een jaarlicentie en credits in. U betaalt per subtest een bepaalde hoeveelheid credits (veelal 0,5 of 1). U kunt kiezen om Q-interactive credits vooraf aan te schaffen (prepaid) of eens per kwartaal een factuur te ontvangen voor de hoeveelheid verbruikte credits (pay-as-you-go). Q-Interactive licenties en prepaid credits zijn te koop via onze webshop. Klik hier voor meer informatie over Q-interactive |
![]() Scoren via ons platform Q-Global (papieren afname)Q-global is een online scoringsplatform waarmee u na een pen en papier testafname een rapportage kunt genereren. U voert de ruwe scores die u verkregen heeft in, deze worden vervolgens omgezet naar geschaalde scores in een overzichtelijke rapportage. Waar u voorheen zelf alles uit moest rekenen en scores in handleidingen na moest zoeken, gebeurt dit nu automatisch. Wanneer u de papieren versie van de CELF-5-NL gebruikt, kunt u kiezen voor 1 of 5 jaar onbeperkte scoring via Q-global. |
Aanvullende technische informatie voor de CELF-5-NL gebruiker
Download hier een paper met aanvullende technische informatie over de CELF-5-NL
Extra informatie inzake de positieve COTAN beoordeling van de CELF-5-NL is voor u op aanvraag bij ons beschikbaar.
Voorbeeld scorerapport
Bekijk hier een voorbeeld van het CELF-5-NL scorerapport.
Brochure: Algemeen
Alle belangrijke informatie over de CELF-5-NL gebundeld? Download dan hier de digitale brochure.
Brochure: De afname, indexen en subtests
Alles weten over de afname, indexen en subtests? Download dan hier de digitale brochure
White paper: De achtergronden van de subtests
Wat is er nieuw |
De CELF-5-NL is net als zijn voorganger een individueel af te nemen instrument voor de identificatie, diagnose en follow-up van taal- en communicatiestoornissen bij kinderen en adolescenten in een leeftijd van 5-18 jaar. |
1. Digitaal 2. Nieuw normeringsonderzoek 3. Subtests 4. Belevingswereld van het kind 5. Hoogwaardige kwaliteit stimulusboeken Wilt u meer weten over de CELF-5-NL? Kijk dan op de speciale CELF website. |
De CELF-5-NL is volledig digitaal af te nemen en te scoren - Hoe werkt digitaal testen? |
Met een licentie voor ons digitale testplatform Q-interactive kunt u de CELF-5-NL volledig digitaal afnemen en scoren. Naast deze licentie zijn hiervoor twee iPads nodig. Een iPad wordt gebruikt door de testleider voor het geven van instructies, het bedienen van de cliënt iPad en het vastleggen en scoren van antwoorden. Op de andere iPad worden de antwoorden gegeven door de cliënt. De twee iPads staan via Bluetooth met elkaar in verbinding. Dit betekent dat het mogelijk is om de test op elke gewenste locatie af te nemen, zonder dat hiervoor een werkende internetverbinding vereist is. Meer informatie over het platform Q-interactive vindt u hier. |
De voordelen van digitaal testen via Q-interactive:• Minder administratieve lasten; |
Digitaal scorenDigitaal afnemen betekent ook digitaal scoren. Tijdens de testafname kan het antwoord van het kind direct gescoord worden. Per item worden verschillende antwoordsuggesties op het scherm getoond. In het 'respons veld is het mogelijk om het, door het kind gegeven antwoord, bij te schrijven. Ter ondersteuning bevat Q-interactive een instructieknop. Hieronder bevinden zich aanwijzingen voor het scoren van een afname. Als er toch twijfel bestaat over het scoren van een bepaald item, kan aan het desbetreffende item een 'to do' herinnering worden meegegeven waardoor het op een later moment alsnog kan worden ingevuld. Met behulp van de opnamefunctie is het ook mogelijk om alles achteraf te scoren. Hiermee worden items opgenomen die op een later moment terug kunnen worden geluisterd. Eigen observaties kunnen tijdens de afname worden bijgeschreven met een styluspen. De aantekeningen worden automatisch opgeslagen en zijn terug te vinden in de beheerdersomgeving onder de betreffende subtest. Na afloop van het testen en scoren kunnen de resultaten met één druk op de knop worden verzonden naar het EPD. Vanuit hier wordt automatisch een digitaal score rapport gegenereerd. Daarbij komt nog een narratief rapport dat gebruikt kan worden om resultaten op een begrijpelijke manier te delen met ouders of andere zorgprofessionals.
|
Ervaringen met de CELF-5-NL |
08/04/2019 "Afgelopen jaar heb ik als testleider mogen meewerken aan de CELF-5-NL. Dit was naast ontzettend leuk ook heel leerzaam. Een deel van de testitems is gelijk gebleven, maar de CELF-5-NL bevat ook nieuwe items die een oprechte toevoeging zijn. Als testleider heb ik de CELF-5-NL digitaal afgenomen met behulp van twee iPads. De handigheid van het digitaal testen had ik vrij snel door. Wel vond ik het even wennen om de afname via de iPad te laten verlopen. |
--------------------------------------------- 13/05/2019 "Voor de dataverzameling van de nieuwe CELF-5-NL heb ik mijzelf opgegeven als testleider. Ik was blij verrast met de digitale afname van de CELF-5-NL op de iPad. --------------------------------------------- |
Verschillen tussen de CELF-4-NL en de CELF-5-NLDe CELF-5-NL is dé test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 tot en met 18 jaar. De CELF-5-NL (2019) volgt de CELF-4-NL (2010) op. Niet alleen zijn er aanpassingen gedaan aan de testinhoud en testprocedures, ook zijn de normen recent verzameld (2019) en is de CELF-5-NL nu volledig digitaal af te nemen en te scoren. |
ObservatieschaalDe Observatieschaal krijgt een centrale plaats in de eerste fase van het onderzoeksproces. Met de Observatieschaal wordt door ouder, leerkracht en/of logopedist omschreven hoe het gesteld is met het talig functioneren van het kind. Na het invullen van de Observatieschaal kan er besloten worden om verder onderzoek te doen of om nog een aantal maanden te wachten en de Observatieschaal vervolgens opnieuw in te vullen. Groeiscore-equivalentDe groeiscore-equivalent is in het rapport van de nieuwe CELF-5-NL toegevoegd. In dit filmpje bespreekt logopedist Liesbeth wat de groeiscore-equivalent is en wat je er mee kunt. Digitale afname en scoringDeze nieuwe CELF is voor het eerst digitaal af te nemen en te scoren. Deze manier van afnemen en scoren kost minder tijd dan een afname en scoring op papier. Naast tijdwinst is een ander groot voordeel dat alles automatisch wordt ingesteld. Zo worden de afbreek en omkeerregels automatisch toegepast, wordt bij ieder verbaal item een geluidsbestand opgenomen en worden alle scores automatisch uitgerekend. Bekijk het volgende video om te zien hoe de digitale afname in zijn werk gaat. SubtestsNiet alle subtests hebben ingrijpende veranderingen ondergaan. Bij een aantal subtests zijn zeer kleine wijzigingen doorgevoerd, deze worden hier niet in detail besproken. In dit stuk zullen de grote wijzigingen worden uitgelegd. Linguïstische Concepten (5-8) & Aanwijzingen volgen (5-18)Begrippen & Aanwijzingen volgen (5-12) uit de CELF-4-NL is verdeeld in twee nieuwe subtests: Linguïstische Concepten (5-8) en Aanwijzingen volgen (5-18). Een vlottere afname Fijner werken voor de logopedist Geschikt voor een diversiteit aan doelgroepen Eenvoudiger af te nemen De enige subtest die rekenvoorwaarden na gaat bij het kind Woordcategorieën (5-18)Woordcategorieën 1 (5-7)& 2 (8-18) zijn samengevoegd tot één doorlopende subtest voor het leeftijdsbereik van 5 tot en met 18 jaar. Geschikt voor het gehele leeftijdsbereik Kortere subtest Definities van Woorden (9-18)Definities van Woorden (10-18) is aangepast naar het leeftijdsbereik 9 tot en met 18 jaar. Eenvoudige scoring Pragmatiekprofiel genormeerd (5-18)In Nederland zijn er weinig instrumenten om pragmatische vaardigheden te meten, met name bij de oudere kinderen. Het Pragmatiekprofiel meet pragmatische vaardigheden: communicatieve intenties en conversatievaardigheden die deel uitmaken van de gewone dagelijkse sociale interacties thuis en op school. Door het invullen van het Pragmatiekprofiel krijgt u een beeld van de mogelijkheden van het kind. De vragen hebben onder andere betrekking op het kunnen aangaan van een gesprek, het beurtnemen, het kunnen vragen van bepaalde zaken en het kunnen begroeten van een ander persoon op de juiste manier.
Checklist Pragmatiek in Activiteiten (US-cut-off score) (5-18)De logopedist en het kind ondernemen samen drie activiteiten met als doel gesprekjes op gang te brengen. De logopedist kan zo de communicatieve vaardigheden van het kind zelf observeren. Na afloop loopt de logopedist de 32 items uit de checklist na. Er is een criterium (door middel van een cut-off score) voor adequate ontwikkeling vastgesteld op basis van het Amerikaanse onderzoek. |
Onderzoek en verwijderde subtestsEr heeft in Amerika een onderzoek plaatsgevonden waaruit naar voren kwam dat de gemiddelde afnametijd te lang was. Een onderzoek werd opgezet waarbij logopedisten onder andere werd gevraagd de subtest te beoordelen op meest relevante informatie voor de klinische praktijk. Het doel was subtests te schrappen om tot een acceptabele afnametijd, met behoud van de klinische bruikbaarheid van de testbatterij. Op basis van het oordeel van de logopedisten werden de subtests Actieve Woordenschat, Fonologisch Bewustzijn, Woordassociaties, Snel Benoemen, Cijfers Herhalen en Reeksen Opsommen verwijderd. Mocht u toch inzicht willen krijgen in de vaardigheden van het kind op de vlakken van de weggevallen subtests, dan kunt u het volgende doen: Actieve Woordenschat (5-9)Tot 7 jaar kan de Preschool-2-NL ingezet worden. Vanaf 9 jaar kan de subtest Definities van Woorden ingezet worden. Voor het leeftijdsbereik 7 - 8 jaar kan:
Fonologisch Bewustzijn (5-8)De FAT-R kan gebruikt worden om fonemische vaardigheden te testen (vanaf 6;5 jaar) Snel Benoemen (5-18), Reeksen opsommen (5-18) en Cijfers Herhalen (5-18)De werkgeheugen onderdelen zijn uit de CELF-5-NL weggelaten. Deze worden uitgebreid gerapporteerd als onderdeel van een intelligentiemeting. De logopedist vraagt deze informatie meestal op bij de psycholoog. Om een idee te krijgen van het (taal)geheugen van het kind, kunnen de subtests Aanwijzingen Volgen, Linguïstische concepten en Zinnen Formuleren gebruikt worden. |
TabelOnderstaande tabel weergeeft de concrete verschillen en wijzigingen tussen de CELF-5-NL en zijn voorganger: |