Deze cursusdag gaat over de werking van onze hersenen en het geheugen bij auditieve input. Hoe komt het dat we geluiden en taal kunnen selecteren in een onrustige omgeving? Hoe onthouden we woorden en muziek? Wat is er op dit moment bekend over het verwerken van geluid en taal verwerkt via gehoor in de hersenen? Wat is de relatie tussen geheugen en auditieve verwerkingsproblemen? Bestaat een auditief verwerkingsprobleem eigenlijk wel en wat is het dan precies? Wat kunnen we doen om het auditief geheugen beter te laten werken?
Inhoud Deze cursusdag gaat over de werking van onze hersenen en het geheugen bij auditieve input. Hoe komt het dat we geluiden en taal kunnen selecteren in een onrustige omgeving? Hoe onthouden we woorden en muziek? Wat is er op dit moment bekend over het verwerken van geluid en taal verwerkt via gehoor in de hersenen? Wat is de relatie tussen geheugen en auditieve verwerkingsproblemen? Bestaat een auditief verwerkingsprobleem eigenlijk wel en wat is het dan precies? Wat kunnen we doen om het auditief geheugen beter te laten werken?
Inhoud training De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens de training:
Oorzaken, kenmerken en gevolgen van een auditief verwerkingsprobleem
Aanpassingen in de omgeving van mensen met auditieve verwerkingsproblemen en problemen in het auditief geheugen
Logopedische behandeling van een zwak auditief geheugen en auditieve verwerkingsproblemen bij kinderen
Auditieve geheugentraining: methoden, materiaal en meer
Gedurende de dag wordt veel gebruik gemaakt van praktijkvoorbeelden en casuïstiek. De kennis is gebaseerd op resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. De training is mede gebaseerd op ‘Position Statement Luisterproblemen’.
Leerdoelen Na afloop van de cursus kun je beschrijven hoe het auditief geheugen werkt en de auditieve verwerking van geluid en taal in zijn werk gaat, wat een auditieve verwerkingsstoornis is en wat daarvan de oorzaken, gevolgen en kenmerken zijn. Daarnaast weet je wat je mogelijkheden zijn bij het verbeteren van het auditief geheugen en behandelen bij auditieve verwerkingsproblematiek.
Studiebelasting Training: 10.00 - 17.00 uur Voorbereiding: 5,5 uur (5 uur literatuur en ½ uur opdracht)
Trainster Ilona Silderhuis
Onze trainingen voldoen altijd aan:
Exclusieve kennis over de meetinstrumenten
De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
Direct toepasbaar in de praktijk
Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied
Sprekende praktijkcasussen
Ilona Silderhuis
Ilona Silderhuis is in 2002 afgestudeerd aan Hogeschool Windesheim als logopedist. Direct daarna is zij gestart met haar eigen praktijk. Haar eigen praktijk heeft zich verder ontwikkeld en tegenwoordig heeft zij een team van logopedisten en meerdere locaties verspreid over Nederland. In de loop van de jaren heeft zij vele cursussen en nascholing gevolgd, dit heeft geresulteerd in verschillende specialisaties gericht op de logopedie, maar ook op het gebied van coaching en psychologie. Tevens heeft zij als docent en ontwikkelaar een lange staat van dienst. Vanaf 2002 is zij betrokken geweest bij Hogeschool Windesheim/ Windesheim Flevoland en later als zelfstandig docent en ontwikkelaar ook bij verschillende (post-)HBO opleiders.