Herkennen van een licht verstandelijke beperking in de forensische context

Sinds de komst van de DSM-5 is de definitie van een verstandelijke beperking ingrijpend veranderd. De IQ-cijfers zijn uit de criteria gehaald. De ernst van de verstandelijke beperking wordt nu vastgesteld op basis van de ernst van de problemen in het adaptief functioneren. Adaptieve tekortkomingen bepalen immers of en welke ondersteuning er nodig is. Een ander criterium voor een verstandelijke beperking is dat de problemen in de ontwikkelingsperiode ontstaan moeten zijn. Lees in dit artikel van Femke Jonker over het herkennen van een LVB in de forensische context.

  • CELF-5-NL de achtergronden van de subtests

    by

    In deze whitepaper wordt meer verteld over de achtergronden van de verschillende subtests van de CELF-5-NL.

    Net als zijn voorganger CELF-4-NL is de Clinical Evaluation of Language-Fundamentals vijfde editie- Nederlandstalige versie (CELF-5-NL) een individueel af te nemen instrument voor de identificatie, diagnose en follow-up van taal- en communicatiestoornissen bij kinderen en adolescenten van 5-18 jaar. De CELF-5-NL testbatterij kan worden afgenomen door logopedisten, taal-/spraakpathologen, schoolpsychologen, (ortho)pedagogen en anderen die op grond van opleiding en ervaring in staat zijn om individueel af te nemen, gestandaardiseerde taaltests af te nemen en te interpreteren, en die een gedegen kennis hebben van de regels van het Nederlandse taalsysteem.

    Lees meer
  • Mindfulness instructies

    by

    Een beetje stress is natuurlijk heel normaal en het kan zelfs helpen om een goed resultaat te behalen. Stress wordt pas een probleem zodra het zoveel wordt, dat het jouw prestatie in de weg gaat staan. Mindfulness kan dan helpen om de activiteit te verminderen in het hersengebied dat geassocieerd wordt met piekeren.

    Lees meer