Webinars

Presentator (s): Pearson NL

Met de FAT-R kunt u fonemische analysevaardigheden bij kinderen van 7 tot 14 jaar meten. Het instrument wordt meestal ingezet bij problematische leersituaties op het gebied van lezen en spellen, in het bijzonder bij (vermoedens van) dyslexie en comorbide stoornissen zoals SLI en ADHD. In deze webinar worden de veranderingen van de FAT-R (2015) ten opzichte van de FAT (2010) besproken en wordt uitgelegd hoe het FAT-R programma geïnstalleerd kan worden.

Opgenomen: Lees meer
Presentator (s): Pearson NL

De Wechsler Memory Scale-IV-NL (WMS-IV-NL) is een testbatterij om verschillende geheugen- en werkgeheugenvaardigheden in kaart te brengen bij personen in de leeftijd van 16-90 jaar. In deze webinar maakt u kennis met de WMS-IV-NL en wordt onder andere ingegaan op de teststructuur, de psychometrische eigenschappen en het gebruik en de scoring.

Presentator (s): Lianne Hoogeveen

Hoogbegaafdheid is niet hetzelfde als (een hoge) intelligentie. Wat is het dan wel? Is het zinvol om te weten of een leerling hoogbegaafd is? En als we dat weten, wat dan? Deze thema's komen, naar aanleiding van de ervaringen van een hoogbegaafde leerling, ooit cliënt van CBO Talent Development, aan bod tijdens deze presentatie.

Opgenomen: Lees meer
Presentator (s): Prof. Dr. Paul van der Heijden

Prof. Dr. Paul van der Heijden is de bewerker van de Nederlandstalige versie van de MMPI™-3. We hebben hem geïnterviewd en hem vragen gesteld over deze nieuwste versie. Een van de vragen ging over de nieuwe trainingen rondom de MMPI™-3, die we aanbieden naast de nieuwe versie van de test. In de korte video's hieronder delen we graag Paul van der Heijdens gedachten over de nieuwe MMPI™-3 en zijn antwoorden op veel gestelde vragen.

Presentator (s): Pearson NL

De D-KEFS in een uitgebreide testbatterij die bestaat uit verschillende instrumenten om het executief functioneren bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar in kaart te brengen. Tijdens deze webinar maakt u kennis met de verschillende D-KEFS onderdelen: de Trailmaking Test, de Design Fluency Test, de Color Word Interference Test, de Twenty Questions Test en de Tower Test. Tevens wordt er ingegaan op de psychometrische eigenschappen van de D-KEFS.

Presentator (s): Pearson NL

De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. In deze webinar krijgt u een introductie in dit nieuwe instrument. Onder andere worden de teststructuur, de afnamemogelijkheden en de psychometrische eigenschappen besproken.

Presentator (s): Janneke de Waal

Logopediste Janneke de Waal deed onderzoek naar de commercialiteit van de logopedist. In deze video geeft zij logopedisten een tip. Hoe kun jij, als logopedist, jezelf onderscheiden?

Presentator (s): Prof. Dr. Paul van der Heijden

Prof. Dr. Paul van der Heijden is de bewerker van de Nederlandstalige versie van de MMPI™-3. We hebben hem geïnterviewd en hem vragen gesteld over deze nieuwste versie. Een van de vragen ging over de nieuwe trainingen rondom de MMPI™-3, die we aanbieden naast de nieuwe versie van de test. In de korte video's hieronder delen we graag Paul van der Heijdens gedachten over de nieuwe MMPI™-3 en zijn antwoorden op veel gestelde vragen.

Presentator (s): Sophie Colpaert

Bij patiënten met hersenletsel kunnen verschillende cognitieve functies zijn aangedaan, zo ook het werkgeheugen. Dit heeft allerlei consequenties voor het dagelijks leven van een patiënt. In deze video vertelt neurolinguiste en logopediste Sophie Colpaert hoe Cogmed Werkgeheugentraining haar patiënten helpt in hun revalidatietraject.

Presentator (s): Dr. Bart Vogelaar

Van hoogbegaafde leerlingen wordt vaak verwacht dat ze op school excellente resultaten behalen. Als dit niet het geval is, wordt soms getwijfeld aan hun hoogbegaafdheid. Anderzijds zijn onderwijsprofessionals ook handelingsverlegen in de begeleiding van deze leerlingen. Dit kan voortkomen uit de vraag hoe kan worden vastgesteld wat de sterke en minder sterke kanten van deze leerlingen zijn, waar hun talenten zich bevinden. Leerkrachten willen dan bijvoorbeeld graag weten wat zij in het klaslokaal kunnen doen om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen voortvloeiend uit hun sterke en minder sterke kanten. In deze deelsessie, gegeven door Dr. Bart Vogelaar, wordt gekeken naar manieren hoe de talenten van deze kinderen kunnen worden herkend en hoe vervolgens op deze talenten kan worden ingespeeld.