Herkennen van een licht verstandelijke beperking in de forensische context

Sinds de komst van de DSM-5 is de definitie van een verstandelijke beperking ingrijpend veranderd. De IQ-cijfers zijn uit de criteria gehaald. De ernst van de verstandelijke beperking wordt nu vastgesteld op basis van de ernst van de problemen in het adaptief functioneren. Adaptieve tekortkomingen bepalen immers of en welke ondersteuning er nodig is. Een ander criterium voor een verstandelijke beperking is dat de problemen in de ontwikkelingsperiode ontstaan moeten zijn. Lees in dit artikel van Femke Jonker over het herkennen van een LVB in de forensische context.

  • Onderzoek bij vermoeden van Dyslexie

    by

    In deze whitepaper focust Tom Braams op drie groepen die niet voor vergoede dyslexiezorg in aanmerking komen: kinderen met minder ernstige lees- en spellingproblemen, kinderen met meervoudige problemen en kinderen op het voortgezet onderwijs. Daarnaast besteedt hij aandacht aan een groep die sterk ondervertegenwoordigd is in de vergoede dyslexiezorg: kinderen met een migratieachtergrond. Bij deze groepen is de diagnostiek vaak meer maatwerk en moet men rekening houden met andere factoren die de diagnosestelling compliceren.

    Lees meer
  • Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij volwassenen

    by

    Een licht verstandelijke beperking (LVB) is in de praktijk moeilijk te herkennen. Aan het uiterlijk is meestal niets te zien en mensen met een LVB kunnen hun beperking (onbedoeld) maskeren. In deze whitepaper vertellen Femke Jonker en Robert Didden meer over het diagnosticeren van een licht verstandelijke beperking bij volwassenen.

    LIVE webinar

    Bekijk ook de gratis webinar van Femke Jonker die verder ingaat op deze whitepaper. Klik hier om de webinar te bekijken.

    Lees meer