Herkennen van een licht verstandelijke beperking in de forensische context

Sinds de komst van de DSM-5 is de definitie van een verstandelijke beperking ingrijpend veranderd. De IQ-cijfers zijn uit de criteria gehaald. De ernst van de verstandelijke beperking wordt nu vastgesteld op basis van de ernst van de problemen in het adaptief functioneren. Adaptieve tekortkomingen bepalen immers of en welke ondersteuning er nodig is. Een ander criterium voor een verstandelijke beperking is dat de problemen in de ontwikkelingsperiode ontstaan moeten zijn. Lees in dit artikel van Femke Jonker over het herkennen van een LVB in de forensische context.

  • Stoom die hersenen klaar voor het nieuwe schooljaar!

    by

    De scholen zijn begonnen: tijd dus om die hersenen weer aan te zetten! Na een lange zomervakantie is de start van het nieuwe schooljaar vaak een hele verandering voor veel kinderen. Nu het onderwijs in zijn 'normale vorm' door de coronacrisis lange tijd niet door kon gaan, is deze omschakeling mogelijk nog veel groter geworden.

    Lees meer
  • RAKIT-2-NL Veranderingen ten opzichte van de oorspronkelijke RAKIT

    by

    In oktober 2012 is de RAKIT-2 op de markt verschenen, een herziening van de RAKIT, de Revisie Amsterdamse Kinder Intelligentie Test (Bleichrodt, Drenth, Zaal & Resing, 1984). In deze whitepaper worden de redenen om de test te herzien beschreven, evenals de wijzigingen ten opzichte van de oude RAKIT op subtest- en factorniveau. Ook indien u niet bekend bent met de oude RAKIT, biedt deze whitepaper een goed overzicht van de meetpretentie van de RAKIT-2 met de onderliggende subtests en factoren.

    Lees meer