Webinars

Presentator (s): Pearson NL

Met de WPPSI-IV-NL is er een nieuwe intelligentietest beschikbaar specifiek voor jonge kinderen. Het instrument is ten opzichte van zijn voorganger buitengewoon verbeterd. Maar wat houdt deze verandering precies in? Bekijk deze video en u komt erachter!

Presentator (s): Paul van der Heijden

Prof. Dr. Paul van der Heijden is de bewerker van de Nederlandstalige versie van de MMPI™-3. We hebben hem geïnterviewd en hem vragen gesteld over deze nieuwste versie. Een van de vragen ging over de nieuwe trainingen rondom de MMPI™-3, die we aanbieden naast de nieuwe versie van de test. In de korte video's hieronder delen we graag Paul van der Heijdens gedachten over de nieuwe MMPI™-3 en zijn antwoorden op veel gestelde vragen.

Presentator (s): Pearson NL

Aan het eind van de basisschool, in groep 7 of groep 8, wordt het steeds belangrijker om een goed schooladvies te geven. Deze webinar laat zien hoe u met behulp van de NDT (Nederlands Differentiatie Test - intelligentiemeting), de PMT-K-2 (Prestatie-Motivatie Test) en de SVL (Schoolvragenlijst - schoolbeleving) een vollediger schooladvies kunt geven aan leerlingen.

Presentator (s): Andrea Stam

In deze webinar krijg je een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.

Presentator (s): Pearson NL

De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Naast primaire indexen, kunt ook de aanvullende indexen gebruiken om cognitieve capaciteiten van jonge kinderen te beschrijven. Deze video vertelt u er meer over.

Presentator (s): Pearson NL

Faire diagnostiek (FD) neemt al jarenlang een belangrijke plaats in in de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB). De vooropgestelde, op ervaring gebaseerde adviezen binnen de FD reiken handvatten aan in het handelingsgericht diagnostisch traject van kansarme leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond. Ook voor het bredere werkveld reikt faire diagnostiek een bruikbaar kader aan. In workshop vertrekken we vanuit dit theoretische kader, schetsen wij de toetsstenen en wij geven de principes een plaats in onze hedendaagse praktijk aan de hand van enkele casussen.

Presentator (s): Paul van der Heijden

Prof. Dr. Paul van der Heijden is de bewerker van de Nederlandstalige versie van de MMPI™-3. We hebben hem geïnterviewd en hem vragen gesteld over deze nieuwste versie. Een van de vragen ging over de nieuwe trainingen rondom de MMPI™-3, die we aanbieden naast de nieuwe versie van de test. In de korte video's hieronder delen we graag Paul van der Heijdens gedachten over de nieuwe MMPI™-3 en zijn antwoorden op veel gestelde vragen.

Presentator (s): Pearson NL

Bekijk deze video voor een korte, heldere beschrijving van het gebruik van de MMPI™-3 op Q-global.

Presentator (s): Pearson NL

De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Deze video gaat specifiek in op de verwerkingssnelheidstaken- en index van de WPPSI-IV-NL.

Presentator (s): Dr. Antje Orgassa

Antje reflecteert in haar lezing over de rol van logopedist in de taalgedragsdiagnostiek bij het neurodiverse kind met TOS: hoe zouden we een diagnostiektraject (nog) cultuur sensitiever vorm kunnen geven zodat de kwetsbaarheid goed wordt geconstateerd zonder het perspectief van kind en naasten uit het oog te verliezen? Antje neemt ons me in de bespreking van randvoorwaarden, nodigt uit voor reflectie op het eigen taalgedrag en 'veilige huisjes' en wat dat kan betekenen voor wederzijds begrip en een faire diagnostiek.

Biografie: Dr. Antje Orgassa is linguïst, enthousiast onderwijzer en toegepast onderzoeker gespecialiseerd in taalontwikkelingsstoornissen, meertaligheid, adaptieve communicatie en sociale interactie. Ze werkte als hoofddocent bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), opleiding logopedie, en als universitair docent bij o.a. de Radboud Universiteit Nijmegen. Sinds september 2020 is zij als senior onderzoeker aangesloten bij het lectoraat Volwaardig Leven met Autisme (HAN). Ze is binnen haar eigen onderneming 'Diversity Rocks: Cultural and Linguistic Consultancy' trainer en bruggenbouwer met het voornemen samen met professionals uit de sectoren gezondheid en educatie te werken aan een beter grip op inclusieve en betekenisvolle communicatie en handelingswijzen.