De Wechsler Memory Scale-IV-NL (WMS-IV-NL) is een testbatterij om verschillende geheugen- en werkgeheugenvaardigheden in kaart te brengen bij personen in de leeftijd van 16-90 jaar. In deze webinar maakt u kennis met de WMS-IV-NL en wordt onder andere ingegaan op de teststructuur, de psychometrische eigenschappen en het gebruik en de scoring.
neuropsychologie
De D-KEFS in een uitgebreide testbatterij die bestaat uit verschillende instrumenten om het executief functioneren bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar in kaart te brengen. Tijdens deze webinar maakt u kennis met de verschillende D-KEFS onderdelen: de Trailmaking Test, de Design Fluency Test, de Color Word Interference Test, de Twenty Questions Test en de Tower Test. Tevens wordt er ingegaan op de psychometrische eigenschappen van de D-KEFS.
Wanneer logopedisten werken met mensen met dementie, wordt vaak aandacht gegeven aan de slikstoornissen en eet- en drinkproblematiek. Kenmerkend voor dementie is echter vooral ook de achteruitgang in geheugen- en de bijkomende taal- en spraakstoornissen. Deze webinar richt zich op een belangrijk vraagstuk waar logopedisten aandacht aan geven: de communicatie. De webinar geeft informatie over de verschillende vormen van dementie, de achteruitgang van het geheugen en de gevolgen daarvan en aspecten van achteruitgang in communicatieve vaardigheden.
Sinds de uitbraak van corona is de mentale gezondheid van jongeren achteruitgegaan (CBS, 2021). Uit de cijfers van de Commissie Actuele Nederlandse Suïcideregistratie (CANS) blijkt dat er vorig jaar 15% meer jongeren onder de 30 jaar zijn overleden door zelfdoding dan het gemiddelde in de jaren ervoor. Deze cijfers illustreren dat het op tijd signaleren van depressieve gevoelens bij cliënten van groot belang is, zeker tijdens de coronapandemie. Daarom geven we samen met Prof. Dr. Gwendolyn Portzky een interessante webinar over het mentaal welzijn bij volwassenen. Zij is een expert op het gebied van suïcidepreventie en zal in deze webinar specifiek ingaan depressie, suïcidaliteit en de impact van covid.
Deze webinar is zeer nuttig voor alle hulpverleners die weleens te maken hebben met depressie en suïcidaliteit in de dagelijkse praktijk.
Product dat wordt genoemd in de webinar: BDI-2-NL-R
In deze webinar vertelt kinder- en jeugdpsycholoog Diana Manuhuwa hoe zij Cogmed werkgeheugentraining effectief heeft geïmplementeerd op een basisschool. Zij laat zien hoe er zulke goede resultaten bij de kinderen zijn geboekt, zowel op gebied van werkgeheugen, gedrag en leerprestaties. Deze webinar geeft daarbij handvatten die helpen om Cogmed in een schoolse omgeving te integreren. Centraal staat hoe ouders, leerkrachten en de school samen kunnen werken om kinderen te helpen met hun werkgeheugenproblemen en hoe zij er vervolgens op verschillende gebieden profijt van hebben.
Met de ZAREKI-R-NL kunt u screenen op het risico dat een kind dyscalculie heeft. Het instrument geeft u handvatten voor een mogelijk diagnostisch vervolgtraject. Tijdens deze webinar worden de subtests, de psychometrische eigenschappen en de scoring aan de hand van een casus besproken.
In deze webinar krijg je een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.
In deze webinar wordt u geïntroduceerd aan de NEPSY-II-NL. Er zal worden ingegaan op de inhoud van de test, de verschillende onderdelen, de psychometrische eigenschappen en de scoring en interpretatie van de NEPSY-II-NL.
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid de taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt. Tijdens deze webinar ingegaan op de diagnostiek van afasie en dan in het bijzonder gaat het over de rol van de CAT-NL in dergelijke diagnostiek.
Het signaleren van mentale problemen in het onderwijs
De coronacrisis en gerelateerde (lockdown) maatregelen heeft zijn weerslag op de mentale gezondheid van kinderen en jongeren, zo blijkt uit vele onderzoeken. Vooral onder adolescenten wordt het effect van de coronacrisis duidelijk: vorig jaar zijn zo'n 15% meer jongeren onder de 30 jaar overleden door zelfdoding dan het gemiddelde van de jaren ervoor. Deze groep rapporteert meer eenzaamheid, angst, somberheid en stress.
Nu meer dan ooit is het op tijd signaleren van gevoelens als angst en neerslachtigheid (depressie) bij schoolgaande kinderen en jongeren van groot belang. Speciaal om onderwijsprofessionals hierin te ondersteunen, geven wij een webinar.
In de webinar bespreken we op welke signalen u kunt letten bij leerlingen, welke instrumenten u kunt inzetten om te screenen op depressie en angst en geven we handvatten voor het vervolg: wat kunt u nu met de resultaten? Hoe maakt u uitkomsten bespreekbaar met de leerling en/of ouders? Deze webinar is met name geschikt voor remedial teachers, leerkrachten, intern begeleiders en bijvoorbeeld schoolpsychologen.