Presentator (s):
Manuela Julien
Manuela Julien gaat in op het diagnosticeren van een TOS bij meertalige kinderen. Ze focust hierbij op praktische handelingen tijdens het diagnostische proces waaraan de logopedist speciale aandacht moet geven. Zij zal spreken over aspecten en kenmerken van de taalontwikkeling van meertalige kinderen die moeilijk te interpreteren zijn en mogelijk leiden tot een verkeerde diagnose. Het adviseren aan school en ouders zal kort de revue passeren.
Biografie: Manuela is klinisch linguïst, logopedist en taaldocent Portugees. Portugees is eveneens haar moedertaal. Ze is auteur van het boek Taalstoornissen bij meertalige kinderen, uitgegeven bij Pearson Benelux B.V.
Presentator (s):
Pearson NL
In deze webinar wordt u geïntroduceerd aan de NEPSY-II-NL. Er zal worden ingegaan op de inhoud van de test, de verschillende onderdelen, de psychometrische eigenschappen en de scoring en interpretatie van de NEPSY-II-NL.
Presentator (s):
Pearson NL
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid de taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt. Tijdens deze webinar ingegaan op de diagnostiek van afasie en dan in het bijzonder gaat het over de rol van de CAT-NL in dergelijke diagnostiek.
Presentator (s):
Paul van der Heijden
Prof. Dr. Paul van der Heijden is de bewerker van de Nederlandstalige versie van de MMPI™-3. We hebben hem geïnterviewd en hem vragen gesteld over deze nieuwste versie. Een van de vragen ging over de nieuwe trainingen rondom de MMPI™-3, die we aanbieden naast de nieuwe versie van de test. In de korte video's hieronder delen we graag Paul van der Heijdens gedachten over de nieuwe MMPI™-3 en zijn antwoorden op veel gestelde vragen.
Presentator (s):
Femke Jonker
Het normale gebruik van een IQ-test kennen we allemaal wel. Maar in hoeverre mag je creatief omgaan met een IQ-test: hoe onderzoek je een volwassene met een IQ rond de 45? Mag je iemand testen als hij depressief is en zijn er IQ-profielen bij mensen met psychiatrische stoornissen? Stop je met testen als iemand opbiecht dat hij de vorige dag heeft geblowd? Hoe gaat nu precies de diagnostiek naar een verstandelijke beperking en zwakbegaafdheid sinds de komst van de DSM-5? Welke onderzoeksinstrumenten zijn er voor het meten van adaptieve vaardigheden en wat zijn de verschillen? Wat classificeer je bij iemand met een zwakbegaafde IQ-score en matig verstandelijk beperkte adaptieve vaardigheden? Hoe weeg je andere zaken me, zoals motivatie en de context? Deze en andere vragen worden beantwoord aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en klinische ervaring, waarbij voor het classificeren gewerkt wordt met voorbeeldcasussen.
Presentator (s):
Pearson NL
De CELF-5-NL is een instrument om taal- en communicatiestoornissen bij kinderen in kaart te brengen. De CELF-5-NL bevat verschillende analysemogelijkheden voor de logopedist, waaronder Groeiscore-equivalenten. In deze video wordt kort uitgelegd wat een Groeiscore-equivalent is en hoe u het kunt gebruiken in de praktijk.
Presentator (s):
Pearson NL
Gebruik je op dit moment Q-interactive? Bekijk het webinar en ontdek alle verschillen en verbeteringen in de nieuwe Assess app!
Presentator (s):
Pearson NL
Het signaleren van mentale problemen in het onderwijs
De coronacrisis en gerelateerde (lockdown) maatregelen heeft zijn weerslag op de mentale gezondheid van kinderen en jongeren, zo blijkt uit vele onderzoeken. Vooral onder adolescenten wordt het effect van de coronacrisis duidelijk: vorig jaar zijn zo'n 15% meer jongeren onder de 30 jaar overleden door zelfdoding dan het gemiddelde van de jaren ervoor. Deze groep rapporteert meer eenzaamheid, angst, somberheid en stress.
Nu meer dan ooit is het op tijd signaleren van gevoelens als angst en neerslachtigheid (depressie) bij schoolgaande kinderen en jongeren van groot belang. Speciaal om onderwijsprofessionals hierin te ondersteunen, geven wij een webinar.
In de webinar bespreken we op welke signalen u kunt letten bij leerlingen, welke instrumenten u kunt inzetten om te screenen op depressie en angst en geven we handvatten voor het vervolg: wat kunt u nu met de resultaten? Hoe maakt u uitkomsten bespreekbaar met de leerling en/of ouders? Deze webinar is met name geschikt voor remedial teachers, leerkrachten, intern begeleiders en bijvoorbeeld schoolpsychologen.
Presentator (s):
Pearson NL
Ben je benieuwd naar de toepassingen en eigenschappen van de nieuwe Rivermead Memory Behavioural Test (RBMT-3-NL)? Wat maakt juist dit instrument zo uniek, en in welke setting komt de RBMT-3-NL het best tot z'n recht? Tijdens dit introductiewebinar nemen onze consultants Liesbeth en Kathelijne je in vogelvlucht me door de nieuwe RBMT.
Presentator (s):
Pearson NL
In deze korte instructievideo wordt stap-voor-stap uitgelegd hoe u met Q-global een CELF-5-NL rapport kunt genereren.