schoolvaardigheden

Presentator (s): Pearson NL

Met Cogmed verbetert u het werkgeheugen door middel van allerlei verschillende oefeningen. De training kan er ook voor zorgen dat het concentratievermogen verbeterd. Bekijk in deze video de ervaringen van een Cogmed ervaringsdeskundige en kom erachter wat het haar heeft opgeleverd.

Presentator (s): Pearson NL

De Cogmed Werkgeheugentraining is een wetenschappelijk bewezen methode die door het trainen van het werkgeheugen het concentratievermogen kan verbeteren. Ook kan Cogmed in een schoolse omgeving worden toegepast. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!

Presentator (s): Pearson NL

Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd. In deze video vertellen een moeder en haar dochter over hun ervaringen met Cogmed.

Presentator (s): Pearson NL

Aan het eind van de basisschool, in groep 7 of groep 8, wordt het steeds belangrijker om een goed schooladvies te geven. Deze webinar laat zien hoe u met behulp van de NDT (Nederlands Differentiatie Test - intelligentiemeting), de PMT-K-2 (Prestatie-Motivatie Test) en de SVL (Schoolvragenlijst - schoolbeleving) een vollediger schooladvies kunt geven aan leerlingen.

Presentator (s): Pearson NL

Met de ZAREKI-R-NL kunt u screenen op het risico dat een kind dyscalculie heeft. Het instrument geeft u handvatten voor een mogelijk diagnostisch vervolgtraject. Tijdens deze webinar worden de subtests, de psychometrische eigenschappen en de scoring aan de hand van een casus besproken.

Presentator (s): Pearson NL

Deze webinar gaat over het boek "Een nieuwe koers", dat zich richt op effectieve aansturing van kinderen met ADHD in het basis- en voortgezet onderwijs. Het boek is meer een 'doe-boek' dan een leesboek en is er speciaal om leerkrachten leerling-specifieke handvatten te geven. In deze webinar krijgt u informatie over "Een nieuwe koers" en worden de volgende vragen beantwoord: Hoe komt u tot een interventie die is toegespitst op een specifiek kind? Wat zijn de onderliggende problemen? Hoe pakt u deze problemen bij een specifiek kind aan?

Presentator (s): Marisca Milikowski

In dit webinar gaat dr. Marisca Milikowski met ons de diepte in als het gaat om het dyscalculie onderzoek. We nemen een aantal verschijnselen die belangrijk zijn bij de signalering en diagnostiek van dyscalculie nader onder de loep: het tellend rekenen; de worsteling met de getallenlijn en de weging van testuitkomsten in het licht van het hele dossier. Marisca sluit dit webinar af met een casus van een bijzondere leerling.

Deze webinar sluit aan op de whitepaper "Onderzoek bij vermoeden van Dyscalculie" en is hier te lezen.

Presentator (s): Dr. Bart Vogelaar

Van hoogbegaafde leerlingen wordt vaak verwacht dat ze op school excellente resultaten behalen. Als dit niet het geval is, wordt soms getwijfeld aan hun hoogbegaafdheid. Anderzijds zijn onderwijsprofessionals ook handelingsverlegen in de begeleiding van deze leerlingen. Dit kan voortkomen uit de vraag hoe kan worden vastgesteld wat de sterke en minder sterke kanten van deze leerlingen zijn, waar hun talenten zich bevinden. Leerkrachten willen dan bijvoorbeeld graag weten wat zij in het klaslokaal kunnen doen om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen voortvloeiend uit hun sterke en minder sterke kanten. In deze deelsessie, gegeven door Dr. Bart Vogelaar, wordt gekeken naar manieren hoe de talenten van deze kinderen kunnen worden herkend en hoe vervolgens op deze talenten kan worden ingespeeld.

Presentator (s): Pearson NL

Met de FAT-R kunt u fonemische analysevaardigheden bij kinderen van 7 tot 14 jaar meten. Het instrument wordt meestal ingezet bij problematische leersituaties op het gebied van lezen en spellen, in het bijzonder bij (vermoedens van) dyslexie en comorbide stoornissen zoals SLI en ADHD. In deze webinar worden de veranderingen van de FAT-R (2015) ten opzichte van de FAT (2010) besproken en wordt uitgelegd hoe het FAT-R programma geïnstalleerd kan worden.

Opgenomen: Opname bekijken