In deze webinar geeft André Rietman, kinder- en jeugdneuropsycholoog, GZ-psycholoog en ergotherapeut, u een inleiding in Sensorische Informatieverwerking. Hij heeft veel ervaring op dit vlak, doet aan diagnostiek en behandeling en werkt aan diverse wetenschappelijke onderzoeken. André is de bewerker van de handleidingen voor de Sensory Profiles (SP, Infant Toddler SP en Adolescent Adult SP) en van het boek 'Leven met sensaties'.
ontwikkeling van kinderen
In een korte presentatie gaan we in op de relatie tussen bewegen en cognitie. Word je van bewegen eigenlijk wel slimmer? Daarnaast besteden we aandacht een de invloed van motoriek op de resultaten van de intelligentietest. Welke kinderen hebben eigenlijk motorische achterstanden en hoe zie je dat tijdens een afname?
De Wechsler Non-Verbal (WNV-NL) is een IQ-test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar. Het instrument is speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond die de Nederlandse taal (nog) niet voldoende machtig zijn voor de afname van een reguliere IQ-test. Naast een uitgebreide uitleg over de WNV-NL wordt er tijdens deze webinar ingegaan op de scoringsmogelijkheden en de psychometrische eigenschappen.
LinC staat voor Luisteren in Nieuwe Context: een compenserend therapieprogramma voor kinderen dat kan worden ingzet bij auditieve-, taal- of aandachtsproblemen. Het programma is gebruiksklaar, volledig uitgeschreven met werkbladen, opdrachten voor thuis etc. Hierdoor is het makkelijk in te zetten in de logopedische praktijk of op school. Tijdens deze webinar zal mede aan de hand van praktijkvoorbeelden worden ingegaan op de opzet van het programma en de toepassingsmogelijkheden.
Het signaleren van mentale problemen in het onderwijs
De coronacrisis en gerelateerde (lockdown) maatregelen heeft zijn weerslag op de mentale gezondheid van kinderen en jongeren, zo blijkt uit vele onderzoeken. Vooral onder adolescenten wordt het effect van de coronacrisis duidelijk: vorig jaar zijn zo'n 15% meer jongeren onder de 30 jaar overleden door zelfdoding dan het gemiddelde van de jaren ervoor. Deze groep rapporteert meer eenzaamheid, angst, somberheid en stress.
Nu meer dan ooit is het op tijd signaleren van gevoelens als angst en neerslachtigheid (depressie) bij schoolgaande kinderen en jongeren van groot belang. Speciaal om onderwijsprofessionals hierin te ondersteunen, geven wij een webinar.
In de webinar bespreken we op welke signalen u kunt letten bij leerlingen, welke instrumenten u kunt inzetten om te screenen op depressie en angst en geven we handvatten voor het vervolg: wat kunt u nu met de resultaten? Hoe maakt u uitkomsten bespreekbaar met de leerling en/of ouders? Deze webinar is met name geschikt voor remedial teachers, leerkrachten, intern begeleiders en bijvoorbeeld schoolpsychologen.
In deze webinar wordt u geïntroduceerd aan de NEPSY-II-NL. Er zal worden ingegaan op de inhoud van de test, de verschillende onderdelen, de psychometrische eigenschappen en de scoring en interpretatie van de NEPSY-II-NL.
Aan het eind van de basisschool, in groep 7 of groep 8, wordt het steeds belangrijker om een goed schooladvies te geven. Deze webinar laat zien hoe u met behulp van de NDT (Nederlands Differentiatie Test - intelligentiemeting), de PMT-K-2 (Prestatie-Motivatie Test) en de SVL (Schoolvragenlijst - schoolbeleving) een vollediger schooladvies kunt geven aan leerlingen.
Met de ZAREKI-R-NL kunt u screenen op het risico dat een kind dyscalculie heeft. Het instrument geeft u handvatten voor een mogelijk diagnostisch vervolgtraject. Tijdens deze webinar worden de subtests, de psychometrische eigenschappen en de scoring aan de hand van een casus besproken.
Deze webinar gaat over het boek "Een nieuwe koers", dat zich richt op effectieve aansturing van kinderen met ADHD in het basis- en voortgezet onderwijs. Het boek is meer een 'doe-boek' dan een leesboek en is er speciaal om leerkrachten leerling-specifieke handvatten te geven. In deze webinar krijgt u informatie over "Een nieuwe koers" en worden de volgende vragen beantwoord: Hoe komt u tot een interventie die is toegespitst op een specifiek kind? Wat zijn de onderliggende problemen? Hoe pakt u deze problemen bij een specifiek kind aan?
De D-KEFS in een uitgebreide testbatterij die bestaat uit verschillende instrumenten om het executief functioneren bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar in kaart te brengen. Tijdens deze webinar maakt u kennis met de verschillende D-KEFS onderdelen: de Trailmaking Test, de Design Fluency Test, de Color Word Interference Test, de Twenty Questions Test en de Tower Test. Tevens wordt er ingegaan op de psychometrische eigenschappen van de D-KEFS.