Het CHC model (Cattell, Horn & Carroll) wordt op dit moment gezien als meest actueel om de structuur van intelligentie te beschrijven. Tijdens deze presentatie wordt ingegaan op de theorie van het model en hoe zich dit heeft doorvertaald in de ontwikkeling van de WISC-V (deel 2).
intelligentie
In deze sessie worden de meest besproken discussiepunten die naar voren komen in o.a. trainingen belicht. De volgende onderwerpen komen aan bod: de onderliggende structuur (factoranalyse en CHC-model), klinische studies, de validiteit van het totaal IQ (mag het TIQ altijd vermeld worden?), de handelingsgerichtheid (welke concrete handelingsadviezen leveren de assessments op?) en interpretatie bij resultaten aan juist de lage of hoge kant.
Er wordt vaak verondersteld dat ADHD en begaafdheid tot vergelijkbare gedragingen kunnen leiden, zoals snelle verveeldheid, impulsiviteit en een hoog energieniveau. Begaafden kunnen volgens anderen ook juist het risico lopen dat ADHD bij hen niet wordt herkend, doordat de hoge intelligentie gecompenseerd werkt voor cognitieve problemen die vaak gepaard gaan met ADHD. De vraag rijst daarom: kan bij intelligente kinderen de diagnose ADHD gesteld worden? Op basis van een systematisch literatuuronderzoek en een empirische studie zal deze vraag tijdens deze opgenomen presentatie beantwoord worden.
Gebruik je op dit moment Q-interactive? Bekijk het webinar en ontdek alle verschillen en verbeteringen in de nieuwe Assess app!
Het normale gebruik van een IQ-test kennen we allemaal wel. Maar in hoeverre mag je creatief omgaan met een IQ-test: hoe onderzoek je een volwassene met een IQ rond de 45? Mag je iemand testen als hij depressief is en zijn er IQ-profielen bij mensen met psychiatrische stoornissen? Stop je met testen als iemand opbiecht dat hij de vorige dag heeft geblowd? Hoe gaat nu precies de diagnostiek naar een verstandelijke beperking en zwakbegaafdheid sinds de komst van de DSM-5? Welke onderzoeksinstrumenten zijn er voor het meten van adaptieve vaardigheden en wat zijn de verschillen? Wat classificeer je bij iemand met een zwakbegaafde IQ-score en matig verstandelijk beperkte adaptieve vaardigheden? Hoe weeg je andere zaken me, zoals motivatie en de context? Deze en andere vragen worden beantwoord aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en klinische ervaring, waarbij voor het classificeren gewerkt wordt met voorbeeldcasussen.
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Deze video gaat specifiek in op de verwerkingssnelheidstaken- en index van de WPPSI-IV-NL.
In deze webinar krijg je een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Naast primaire indexen, kunt ook de aanvullende indexen gebruiken om cognitieve capaciteiten van jonge kinderen te beschrijven. Deze video vertelt u er meer over.
Aan het eind van de basisschool, in groep 7 of groep 8, wordt het steeds belangrijker om een goed schooladvies te geven. Deze webinar laat zien hoe u met behulp van de NDT (Nederlands Differentiatie Test - intelligentiemeting), de PMT-K-2 (Prestatie-Motivatie Test) en de SVL (Schoolvragenlijst - schoolbeleving) een vollediger schooladvies kunt geven aan leerlingen.
Met de WPPSI-IV-NL is er een nieuwe intelligentietest beschikbaar specifiek voor jonge kinderen. Het instrument is ten opzichte van zijn voorganger buitengewoon verbeterd. Maar wat houdt deze verandering precies in? Bekijk deze video en u komt erachter!