De CELF-5-NL is een instrument om taal- en communicatiestoornissen bij kinderen in kaart te brengen. De CELF-5-NL bevat verschillende analysemogelijkheden voor de logopedist, waaronder Groeiscore-equivalenten. In deze video wordt kort uitgelegd wat een Groeiscore-equivalent is en hoe u het kunt gebruiken in de praktijk.
taal en taalontwikkeling
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid de taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt. Tijdens deze webinar ingegaan op de diagnostiek van afasie en dan in het bijzonder gaat het over de rol van de CAT-NL in dergelijke diagnostiek.
Manuela Julien gaat in op het diagnosticeren van een TOS bij meertalige kinderen. Ze focust hierbij op praktische handelingen tijdens het diagnostische proces waaraan de logopedist speciale aandacht moet geven. Zij zal spreken over aspecten en kenmerken van de taalontwikkeling van meertalige kinderen die moeilijk te interpreteren zijn en mogelijk leiden tot een verkeerde diagnose. Het adviseren aan school en ouders zal kort de revue passeren.
Biografie: Manuela is klinisch linguïst, logopedist en taaldocent Portugees. Portugees is eveneens haar moedertaal. Ze is auteur van het boek Taalstoornissen bij meertalige kinderen, uitgegeven bij Pearson Benelux B.V.
Antje reflecteert in haar lezing over de rol van logopedist in de taalgedragsdiagnostiek bij het neurodiverse kind met TOS: hoe zouden we een diagnostiektraject (nog) cultuur sensitiever vorm kunnen geven zodat de kwetsbaarheid goed wordt geconstateerd zonder het perspectief van kind en naasten uit het oog te verliezen? Antje neemt ons me in de bespreking van randvoorwaarden, nodigt uit voor reflectie op het eigen taalgedrag en 'veilige huisjes' en wat dat kan betekenen voor wederzijds begrip en een faire diagnostiek.
Biografie: Dr. Antje Orgassa is linguïst, enthousiast onderwijzer en toegepast onderzoeker gespecialiseerd in taalontwikkelingsstoornissen, meertaligheid, adaptieve communicatie en sociale interactie. Ze werkte als hoofddocent bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), opleiding logopedie, en als universitair docent bij o.a. de Radboud Universiteit Nijmegen. Sinds september 2020 is zij als senior onderzoeker aangesloten bij het lectoraat Volwaardig Leven met Autisme (HAN). Ze is binnen haar eigen onderneming 'Diversity Rocks: Cultural and Linguistic Consultancy' trainer en bruggenbouwer met het voornemen samen met professionals uit de sectoren gezondheid en educatie te werken aan een beter grip op inclusieve en betekenisvolle communicatie en handelingswijzen.
De subtest Zinnen Formuleren van de CELF-5-NL kan een lastige subtest zijn om te scoren. Tijdens deze webinar worden verschillende problematische uitingen geanalyseerd en de overwegingen met betrekking tot de scoring uitgebreid besproken. De webinar is zeer interessant voor logopedisten die de CELF-5-NL afnemen en scoren.
Tijdens het TOS-diagnostiek symposium geven de sprekers je naast kennis over de CELF-5-NL, meer inzicht in het diagnosticeren van TOS in de praktijk. Hoe ga je om met TOS bij meertalige kinderen? Wat zijn de essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject? En welk effect heeft werkheugen op TOS? Bekijk hier het volledige symposium.
De CELF-5-NL kan geheel digitaal worden afgenomen met behulp van twee iPads. Een van de grote voordelen is de opnamefunctie, waarbij alle verbale responsen van het kind in afzonderlijke geluidsbestanden worden opgenomen. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
De subtest Zinnen Formuleren van de CELF-5-NL kan een lastige subtest zijn om te scoren. Tijdens deze webinar worden verschillende problematische uitingen geanalyseerd en de overwegingen met betrekking tot de scoring uitgebreid besproken. De webinar is zeer interessant voor logopedisten die de CELF-5-NL afnemen en scoren.
Sensorische informatieverwerking (SI) wordt steeds serieuzer genomen als aanleiding van probleemgedrag bij kinderen en volwassenen. Recent onderzoek geeft aanwijzingen in de richting van onderliggende processen in het brein, maar ook over de effecten van deze problemen op het dagelijkse leven thuis en op school. De Sensory Profiles zijn geschikte instrumenten om een start te maken met de diagnostiek van deze problemen. In deze presentatie, opgenomen tijdens de WISC-dag in 2017, komt de relatie tussen prikkelverwerking en intelligentie aan bod en worden recente ontwikkelingen op SI-gebied besproken.
Met de CELF-5-NL kunnen taal- en communicatiestoornisse bij kinderen in kaart worden gebracht. Bent u bekend met de CELF-4-NL, maar wilt u meer informatie over de CELF-5-NL? Bent u benieuwd naar de overeenkomsten en de verschillen? Of zou u juist wat meer achtergrondinformatie over de revisiedoelen willen hebben? Deze webinar behandeld al deze onderwerpen en nog meer.