Onderzoek bij vermoeden van Dyscalculie

Niet herkende dyscalculie is schadelijk voor een kind. Het rekenen loopt vast zonder dat de oorzaak wordt begrepen. Zelfbeeld en schoolloopbaan van de leerling zijn gebaat bij een tijdige signalering en een goed geïnformeerde diagnostiek. In deze whitepaper vertelt dr. Marisca Milikowski over het diagnosticeren van dyscalculie.

Er is ook een webinar verdiepend op deze whitepaper. Klik hier om de webinar te bekijken.

  • Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij kind en jeugd

    LVB-problematiek is een complex geheel. Meerdere kind- en omgevingsfactoren spelen een rol in het ontstaan en het in stand houden van de problemen van een kind in het gezin en/of op school.

    Goede diagnostiek, waarbij recht wordt gedaan aan de hulpvraag van het kind en zijn opvoeders, is bij het vermoeden van LVB-problematiek van groot belang. Juist bij onderzoek naar deze problematiek zijn er veel valkuilen, onder meer omdat beperkte beeldvorming ervoor kan zorgen dat conclusies te snel getrokken worden.

    In deze whitepaper schrijft Albert Ponsioen over het diagnosticeren van een LVB bij kinderen en jongeren, doet aanbevelingen voor de klinische praktijk en gaat daarbij dieper dan alleen de testscores.

    Lees meer
  • Veilig online in tien tips

    Er gaat in de praktijk van kinderpsychiater Lieve Swinnen geen dag voorbij zonder dat een ouder de opmerking maakt dat zoon- of dochterlief met smartphone en computer vergroeid lijkt. Net zoals je je kind leert zich op een veilige manier in het verkeer te bewegen – stap voor stap – kun je je kind leren omgaan met de digitale wereld. Dat doe je zo: voordoen, samen ontdekken, coachen en loslaten. Tien handvatten die je op weg helpen.

    Lees meer