Onderzoek bij vermoeden van Dyscalculie

Niet herkende dyscalculie is schadelijk voor een kind. Het rekenen loopt vast zonder dat de oorzaak wordt begrepen. Zelfbeeld en schoolloopbaan van de leerling zijn gebaat bij een tijdige signalering en een goed geïnformeerde diagnostiek. In deze whitepaper vertelt dr. Marisca Milikowski over het diagnosticeren van dyscalculie.

Er is ook een webinar verdiepend op deze whitepaper. Klik hier om de webinar te bekijken.

  • ZAREKI-R-NL Kennismaking met de ZAREKI-R-NL

    De ZAREKI-R-NL is een screenend instrument waarmee signalerend onderzoek kan worden gedaan naar vragen omtrent rekenproblemen en dyscalculie. Dit eerste whitepaper over de ZAREKI-R-NL geeft een globaal beeld van het instrument; wat meet het instrument met welke subtests, bij wie kan het ingezet worden, wie kan het instrument afnemen en welke resultaten worden er verkregen.

    Lees meer
  • Herkennen van een licht verstandelijke beperking in de forensische context

    Sinds de komst van de DSM-5 is de definitie van een verstandelijke beperking ingrijpend veranderd. De IQ-cijfers zijn uit de criteria gehaald. De ernst van de verstandelijke beperking wordt nu vastgesteld op basis van de ernst van de problemen in het adaptief functioneren. Adaptieve tekortkomingen bepalen immers of en welke ondersteuning er nodig is. Een ander criterium voor een verstandelijke beperking is dat de problemen in de ontwikkelingsperiode ontstaan moeten zijn. Lees in dit artikel van Femke Jonker over het herkennen van een LVB in de forensische context.

    Lees meer