Onderzoek bij vermoeden van Dyscalculie

Niet herkende dyscalculie is schadelijk voor een kind. Het rekenen loopt vast zonder dat de oorzaak wordt begrepen. Zelfbeeld en schoolloopbaan van de leerling zijn gebaat bij een tijdige signalering en een goed geïnformeerde diagnostiek. In deze whitepaper vertelt dr. Marisca Milikowski over het diagnosticeren van dyscalculie.

Er is ook een webinar verdiepend op deze whitepaper. Klik hier om de webinar te bekijken.

  • MMPI™-3: een HiTOP-vriendelijke maat

    De populariteit van de MMPI-2 en de MMPI-2-RF lijkt in het laatste decennium te zijn afgenomen. Dit dalende gebruik komt hoogstwaarschijnlijk door verschillende beperkingen van de MMPI-2. In reactie op de beperkingen van de MMPI-2 is eerst de MMPI-2-RF ontwikkeld en daarna de MMPI™-3. In dit whitepaper wordt de MMPI™-3 beschreven en worden de voordelen van de MMPI™-3 toegelicht. Een van de voordelen die met name aan bod zal komen, is de aansluiting van de MMPI™-3 op het invloedrijke HiTOP model.

    Lees meer
  • Geheugen (RBMT-3-NL) en executief functioneren (D-KEFS) in het NPO

    Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de verschillende cognitieve functies worden er bij een NPO verschillende tests afgenomen. In dit artikel wordt specifiek ingegaan op de cognitieve functies geheugen en executief functioneren. Wat verstaan we precies onder het geheugen en wat onder het executief functioneren? Met welke instrumenten kun je deze cognitieve functies betrouwbaar in kaart brengen? En waarom is het belangrijk om het geheugen en het executief functioneren beide in kaart te brengen tijdens een NPO?

    Lees meer