Hersenen hongerig naar sociaal contact

Ik schrijf dit artikel tijdens de zesde week van zelf-isolatie als gevolg van de COVID-19-pandemie. Hoe onze sociale wereld eruitziet op het moment dat u dit leest, kan ik niet voorspellen. Echter, ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat u nog precies weet hoe u zich voelde tijdens de eerste weken van de pandemie.

Het wegvallen van sociale contacten met collega's, vrienden en familieleden had waarschijnlijk direct een negatieve invloed op uw stemming. En naarmate de isolatie langer duurde, kreeg u waarschijnlijk steeds meer behoefte aan sociaal contact. Waarom heeft het gebrek aan sociaal contact zo'n grote invloed op ons gemoed? In dit artikel probeer ik deze vraag te beantwoorden op basis van recente inzichten uit de neurowetenschappen.

  • Onderzoek bij vermoeden van Dyscalculie

    Niet herkende dyscalculie is schadelijk voor een kind. Het rekenen loopt vast zonder dat de oorzaak wordt begrepen. Zelfbeeld en schoolloopbaan van de leerling zijn gebaat bij een tijdige signalering en een goed geïnformeerde diagnostiek. In deze whitepaper vertelt dr. Marisca Milikowski over het diagnosticeren van dyscalculie.

    Er is ook een webinar verdiepend op deze whitepaper. Klik hier om de webinar te bekijken.

    Lees meer
  • CAT-NL Ernstbepaling kritieke waarden

    De CAT-NL is een gestandaardiseerd instrument, dat door de logopedist / (klinisch) linguïst gebruikt kan worden bij de diagnostiek van afasie. In deze whitepaper worden aanvullende gegevens verstrekt voor: 1. het indelen van de ernst van de stoornis in drie categorieën (Ernstige, Matig-ernstige en Lichte afasie). 2. het beoordelen van significante verschillen tussen twee testafnames.

    Lees meer