• BAYLEY-III-NL Leeftijdsniveaus en de P90-waarden

    In 2014 is de Bayley-III-NL (Van Baar, Steenis & Verhoeven) verschenen, met de daarbij behorende vragenlijsten voor het bepalen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het adaptief gedrag. Na het verschijnen kwam al spoedig de vraag waarom er voor de Bayley-III-NL hoofdschalen wel ontwikkelingsleeftijdsequivalentenscores (OLE-scores) verkrijgbaar zijn en voor de vragenlijsten niet. In deze whitepaper wordt antwoord gegeven op die vraag en wordt een alternatief geboden om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het adaptief gedrag van het kind weer te geven. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de p90-waarden. Deze p90-waarden staan in deze whitepaper.

    Lees meer
  • BAYLEY-III-NL Algemene introductie

    De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie (Bayley-III-NL) is de opvolger van de Bayley Scales of Infant Development-Second EditionNederlandse versie (BSID-II-NL). De test is geschikt om de vroegkinderlijke ontwikkeling te beoordelen van kinderen van 16 dagen tot en met 42 maanden en 15 dagen oud.

    Aan de hand van de bevindingen op de Bayley-III-NL kan er gekeken worden of het nodig is een interventie op een bepaald gebied van de ontwikkeling voor een kind te starten. De test is goed bruikbaar voor orthopedagogen, psychologen en fysiotherapeuten. Fysiotherapeuten kunnen met name goed gebruik maken van de Motoriek Schaal; het is mogelijk een speciale Motoriekset met alleen deze schaal aan te schaffen. Naast deze globaal beschrijvende whitepaper zullen er nog meer whitepapers volgen, onder andere dieper ingaand op de psychometrische kenmerken van de Bayley-III-NL.

    Lees meer
  • Hersenen hongerig naar sociaal contact

    Ik schrijf dit artikel tijdens de zesde week van zelf-isolatie als gevolg van de COVID-19-pandemie. Hoe onze sociale wereld eruitziet op het moment dat u dit leest, kan ik niet voorspellen. Echter, ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat u nog precies weet hoe u zich voelde tijdens de eerste weken van de pandemie.

    Het wegvallen van sociale contacten met collega's, vrienden en familieleden had waarschijnlijk direct een negatieve invloed op uw stemming. En naarmate de isolatie langer duurde, kreeg u waarschijnlijk steeds meer behoefte aan sociaal contact. Waarom heeft het gebrek aan sociaal contact zo'n grote invloed op ons gemoed? In dit artikel probeer ik deze vraag te beantwoorden op basis van recente inzichten uit de neurowetenschappen.

    Lees meer
  • Veilig online in tien tips

    Er gaat in de praktijk van kinderpsychiater Lieve Swinnen geen dag voorbij zonder dat een ouder de opmerking maakt dat zoon- of dochterlief met smartphone en computer vergroeid lijkt. Net zoals je je kind leert zich op een veilige manier in het verkeer te bewegen – stap voor stap – kun je je kind leren omgaan met de digitale wereld. Dat doe je zo: voordoen, samen ontdekken, coachen en loslaten. Tien handvatten die je op weg helpen.

    Lees meer
  • BAYLEY-III-NL Psychometrische Eigenschappen

    In deze whitepaper worden enkele onderzoeken en resultaten besproken van het standaardisatie -onderzoek dat gedaan is voor de Bayley-III-NL en op basis waarvan de normen berekend zijn. Daarnaast worden de methode en de resultaten van het validiteits- en betrouwbaarheidsonderzoek besproken. Dit zodat (aankomende) gebruikers van de Bayley-III-NL bekend zijn met de psychometrische eigenschappen van de Bayley-III-NL en zij bij het interpreteren van de resultaten van cliënten hier rekening mee kunnen houden.

    Lees meer
  • Onderzoek bij vermoeden van een Depressie bij kind en jeugd

    In deze whitepaper focust Prof. Dr. Caroline Braet op meer dan 20 jaar ervaring in haar onderzoek naar depressieve klachten bij kind en jeugd en de consequenties hiervoor voor de diagnostiek. Daarbij besteedt ze vooral aandacht aan het getrapte model waarbij een screeningsfase vooraf gaat aan een ruimer diagnostisch onderzoek dat volgens de principes van handelingsgericht werken dient te verlopen. Alhoewel de prevalentie van depressie steeds meer toeneemt, zijn de symptomen niet steeds herkenbaar en wordt het syndroom helaas teveel onder-gediagnosticeerd. Meer aandacht voor screening van depressieve klachten en hier gepast advies aan koppelen is aangewezen.

    Lees meer
  • Kun je meten hoe zelfverzekerd iemand écht is?

    Een negatief zelfbeeld kan leiden tot serieus leed, zoals depressie of een angststoornis. Om beter te begrijpen waarom een negatief zelfbeeld zo hardnekkig kan zijn, heeft dr. Geert-Jan Will samen met collega's van University College Londen gevoelens van eigenwaarde zichtbaar gemaakt in de hersenen. Kunnen we daarmee meten hoe zelfverzekerd iemand écht is? En psychische problemen beter behandelen?

    Lees meer
  • E-health als behandeloptie op de weg naar herstel

    Door de coronacrisis zijn veel behandelingen 'in de kamer' omgezet naar beeldbelcontacten. Elke behandelaar heeft daarmee afgelopen jaar gewild of ongewild de stap naar E-health gemaakt. Maar niet iedereen werd daar even blij van. Psycholoog Bryony Meijer-Kok verkent de mogelijkheden op het gebied van E-health en bekijkt hoe dit een bijdrage kan leveren aan de GGZ in het algemeen en de jeugdGGZ in het bijzonder.

    Lees meer
  • Emotioneel welzijn op school

    "Hoe meer het emotionele welzijn wordt belast, hoe groter de kans dat latente problemen - zoals dyslexie of ADHD – de kop opsteken." - Dr. André Rietman Lees het interview met Dr. André Rietman waar hij ingaat op het belang van het in kaart brengen van emotioneel welzijn op school, hoe omgevingsstimuli het gedrag van leerlingen in de klas kunnen beïnvloeden en hoe onderwijsprofessionals kinderen en jongeren kunnen ondersteunen bij emotionele problemen op school.

    Lees meer

Bekijken door