Emotieregulatie trainen

Emoties maken deel uit van het leven. Daar goed me kunnen omgaan, is cruciaal voor je stemming. Vreemd genoeg wordt in de klinische praktijk vaak veel aandacht besteed aan wat iemand denkt, voelt en doet. Maar (in tegenstelling tot het arsenaal cognitieve en gedragsmatige technieken om deze om te buigen indien gewenst) de methodieken waarbij men leert goed om te gaan met deze emoties, zijn vaak versnipperd en weinig evidence based.

  • Hersenen hongerig naar sociaal contact

    Ik schrijf dit artikel tijdens de zesde week van zelf-isolatie als gevolg van de COVID-19-pandemie. Hoe onze sociale wereld eruitziet op het moment dat u dit leest, kan ik niet voorspellen. Echter, ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat u nog precies weet hoe u zich voelde tijdens de eerste weken van de pandemie.

    Het wegvallen van sociale contacten met collega's, vrienden en familieleden had waarschijnlijk direct een negatieve invloed op uw stemming. En naarmate de isolatie langer duurde, kreeg u waarschijnlijk steeds meer behoefte aan sociaal contact. Waarom heeft het gebrek aan sociaal contact zo'n grote invloed op ons gemoed? In dit artikel probeer ik deze vraag te beantwoorden op basis van recente inzichten uit de neurowetenschappen.

    Lees meer
  • Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij kind en jeugd

    LVB-problematiek is een complex geheel. Meerdere kind- en omgevingsfactoren spelen een rol in het ontstaan en het in stand houden van de problemen van een kind in het gezin en/of op school.

    Goede diagnostiek, waarbij recht wordt gedaan aan de hulpvraag van het kind en zijn opvoeders, is bij het vermoeden van LVB-problematiek van groot belang. Juist bij onderzoek naar deze problematiek zijn er veel valkuilen, onder meer omdat beperkte beeldvorming ervoor kan zorgen dat conclusies te snel getrokken worden.

    In deze whitepaper schrijft Albert Ponsioen over het diagnosticeren van een LVB bij kinderen en jongeren, doet aanbevelingen voor de klinische praktijk en gaat daarbij dieper dan alleen de testscores.

    Lees meer