Alles over het CHC-model

Alles over het CHC-model inclusief handige teksten om te gebruiken voor verslaglegging.

Hoewel er verschillende theorieën over het begrip intelligentie bestaan, is het Cattell-Horn Carrollmodel (CHC-model) momenteel één van de meest toonaangevende modellen om intelligentie te duiden. Veelgebruikte recente intelligentietests zoals de WISC-V-NL en de WPPSI-IV-NL vinden aansluiting bij dit model. Om de resultaten van een dergelijke test goed te begrijpen en te interpreteren, is het nuttig om deze onderliggende theorie te begrijpen. Belangrijk is dus: wat is het CHC-model nu precies? En wat is het praktisch nut van het CHC-model? In dit whitepaper geven wij hier een overzicht van, zodat u deze kennis kunt toepassen in uw praktijk.

  • Onderzoek bij vermoeden van Dyslexie

    by

    In deze whitepaper focust Tom Braams op drie groepen die niet voor vergoede dyslexiezorg in aanmerking komen: kinderen met minder ernstige lees- en spellingproblemen, kinderen met meervoudige problemen en kinderen op het voortgezet onderwijs. Daarnaast besteedt hij aandacht aan een groep die sterk ondervertegenwoordigd is in de vergoede dyslexiezorg: kinderen met een migratieachtergrond. Bij deze groepen is de diagnostiek vaak meer maatwerk en moet men rekening houden met andere factoren die de diagnosestelling compliceren.

    Lees meer
  • Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij volwassenen

    by

    Een licht verstandelijke beperking (LVB) is in de praktijk moeilijk te herkennen. Aan het uiterlijk is meestal niets te zien en mensen met een LVB kunnen hun beperking (onbedoeld) maskeren. In deze whitepaper vertellen Femke Jonker en Robert Didden meer over het diagnosticeren van een licht verstandelijke beperking bij volwassenen.

    LIVE webinar

    Bekijk ook de gratis webinar van Femke Jonker die verder ingaat op deze whitepaper. Klik hier om de webinar te bekijken.

    Lees meer