Vragen-en-antwoorden door gedragswetenschapper Selma Ruiter: Vroege screening op ontwikkelingsachterstanden
by
Ontdek de visie van gedragswetenschapper en Bayley-expert Selma Ruiter op vroege screening voor ontwikkelingsachterstanden.
Lees meerby
Kinderen ontwikkelen zich allemaal anders, de een wat sneller dan de ander. Op jonge leeftijd is vaak moeilijk te zeggen of er al sprake is van een achterstand. Soms kan een kind al haar/zijn energie richten op het ontwikkelen van een bepaalde vaardigheid, zoals lopen of praten, wat dan even ten koste gaat van de ontwikkeling op een ander gebied. Een achterstand kan dan later weer worden ingehaald. Als er echter sprake is van 'significante beperkingen in zowel intellectueel functioneren als in adaptieve vermogens', en die beperkingen zijn vóór de leeftijd van 18 jaar ontstaan, spreken we van een verstandelijke beperking. In deze whitepaper neemt André Rietman ons me in de uitdagingen in de diagnostiek van een ontwikkelingsachterstand bij kinderen en jongeren.
by
Ontdek de visie van gedragswetenschapper en Bayley-expert Selma Ruiter op vroege screening voor ontwikkelingsachterstanden.
Lees meerby
In het kader van het cognitieve onderzoek is het soms nodig om de prestaties op de verschillende cognitieve domeinen te analyseren. Bijvoorbeeld om de diagnose te kunnen stellen of om de mate van ernst vast te stellen. In deze gids vind je suggesties voor tests voor het in kaart brengen van executieve functies, verwerkingssnelheid en visueel-ruimtelijke vaardigheden. Drie gebieden waarvan is vastgesteld dat ze bijzonder belangrijk zijn bij de cognitieve ontwikkeling van kinderen.
Lees meer