Whitepaper Leesstrategieën

Leren lezen is een van de belangrijkste doelen van het onderwijs. Vanaf jonge leeftijd kunnen echter al grote verschillen ontstaan in de leesontwikkeling van kinderen. Ongeveer 10% van alle leerlingen in het basisonderwijs heeft leesproblemen.

  • WMS-IV-NL Onderzoek naar het geheugen met de WMS-IV-NL

    Internationaal is de Wechsler Memory Scale (WMS) een van de meest gebruikte tests om het geheugen van patiënten met neurologische en psychiatrische aandoeningen te onderzoeken. In deze paper wordt nader ingegaan op de verschillende geheugencomponenten die met de WMS-IV-NL gemeten worden, de wijze waarop het geheugenprofiel geanalyseerd en geïnterpreteerd wordt en de toepassingsmogelijkheden bij verschillende klinische groepen.

    Lees meer
  • Het effect van beeldschermen op de concentratie van jonge kinderen

    In 2017 kwam uit een onderzoek van de Hogeschool Windesheim naar voren dat een kwart van de peuters en kleuters ruim drie uur achter een beeldscherm doorbrengt. Ondertussen zijn er, bijvoorbeeld door de WHO, richtlijnen geschreven over de hoeveelheid schermtijd voor kinderen. Ook waarschuwen consultatiebureau-, oog- en jeugdartsen voor bijziendheid bij kinderen door veel beeldschermgebruik. Minder bekend is echter het effect van veel beeldschermgebruik op de concentratie van kinderen.

    Lees meer