Whitepaper Leesstrategieën

Leren lezen is een van de belangrijkste doelen van het onderwijs. Vanaf jonge leeftijd kunnen echter al grote verschillen ontstaan in de leesontwikkeling van kinderen. Ongeveer 10% van alle leerlingen in het basisonderwijs heeft leesproblemen.

  • Interpretatie van klinische resultaten

    Voor elk psychologisch meetinstrument rijst de vraag in hoeverre het instrument bruikbaar is bij klinische doelgroepen. Voor welke doelgroep is het instrument geschikt en welke problemen komt men tegen bij het afnemen van het instrument bij een persoon met een stoornis of beperking. Kan het instrument bij hen op gestandaardiseerde wijze afgenomen worden en wat zeggen de resultaten over een individu met een specifieke problematiek?

    Lees meer
  • BAYLEY-III-NL Algemene introductie op de Bayley-III-NL Motoriekschaal

    De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie (Bayley-III-NL; Bayley, 2014) is de opvolger van de Bayley Scales of Infant Development-Second EditionNederlandse versie (BSID-II-NL, 1993). De test is geschikt om de vroegkinderlijke ontwikkeling te beoordelen van kinderen van 16 dagen tot en met 42 maanden en 15 dagen oud.

    De Bayley-III-NL bestaat uit de schalen Cognitie, Taal, Motoriek, Sociaal-Emotioneel en Adaptief Gedrag. Naast de BSID-II-NL bestond er ook een BSID-II-NL-M; een uitgave met daarin alleen de motorische schaal. Een dergelijke uitgave is ook bij de Bayley-III-NL beschikbaar; de BayleyIII-NL Motoriekschaal. Hierbij worden alleen de subtests Fijne Motoriek en Grove Motoriek afgenomen. De Motoriekschaal is als aparte kit uitgegeven, zodat kinderfysiotherapeuten snel een goed beeld van de motorische ontwikkeling van een kind kunnen schetsen zonder dat het voor hen nodig is daarbij de andere schalen ook af te nemen. In deze whitepaper wordt de algemene introductie op de Bayley-III-NL Motoriekschaal besproken.

    Lees meer