De ZAREKI-R-NL in te zetten door zowel leerkracht als IB'er/ RT'er als psycholoog/ (ortho)pedagoog

De ZAREKI-R-NL is in te zetten door zowel leerkrachten, RT'ers, IB'ers als psychologen en (ortho)pedagogen. Deze verschillende disciplines zullen hem echter op een ander moment bij een leerling gaan inzetten en voor een ander doeleinde gebruiken. Ook de manier waarop zij om gaan met de resultaten zal anders zijn. In deze whitepaper wordt een voorzet gegeven van de wijze waarop elk van deze disciplines met het instrument aan de slag kan en hoe om gegaan kan worden met de resultaten. Verder zal aan het eind van deze white paper een casus besproken worden.

  • WAIS-IV-NL: Theoretisch model en aanpassingen t.o.v. de WAIS-III-NL

    Deze whitepaper is de eerste van een serie van drie om de WAIS-IV-NL te introduceren en presenteert de theoretische structuur en testomschrijving van de WAIS-IV-NL en de veranderingen ten opzichte van de WAIS-III-NL. Hierna zullen nog een whitepaper over de psychometrische eigenschappen en een whitepaper over de klinische validiteit en bruikbaarheid van de WAIS-IV-NL verschijnen.

    Lees meer
  • [Niet] vergeten te meten: de Nederlandstalige Wechsler Memory Scale – Vierde Editie (WMS-IV-NL)

    Internationaal is de Wechsler Memory Scale (WMS) een van de meest gebruikte geheugenbatterijen. De recentste versie, de Wechsler Memory Scale – Fourth Edition, is recent bewerkt en genormeerd voor het gebruik in Nederland: de Nederlandse Wechsler Memory Scale – Vierde Editie. In dit artikel beschrijven we de inhoud van de WMS-IV-NL, staan we stil bij het gebruik van verkorte versies en gaan we in op de interpretatie van deze uitgebreide geheugenbatterij.

    Lees meer