Antwoorden op veel gestelde vragen over cognitieve tests voor kinderen en adolescenten

Maak jij optimaal gebruik van onze cognitieve tests voor kinderen en adolescenten? In dit artikel met veel gestelde vragen beantwoorden onze consultants vragen over tests voor het vaststellen van cognitieve achterstanden, vragen over de interpretatie van testresultaten, vragen over verschillen tussen de WISC-V-NL en de IDS-2, vragen over leeftijdsequivalenten, en vragen over digitale afname en scoring.

  • RAKIT-2-NL Psychometrische eigenschappen

    In 2012 is de RAKIT-2 op de markt gekomen, de herziene editie van de RAKIT. Naar deze herziene versie is een uitgebreid onderzoek gedaan: er is data verzameld om nieuwe normen te genereren en er is betrouwbaarheids- en validiteitsonderzoek gedaan. In deze whitepaper worden de resultaten van deze onderzoeken beschreven.

    Lees meer
  • WAIS-IV-NL Afname van WAIS-IV-NL in klinische groepen: bruikbaarheid en beperkingen

    De WAIS-IV-NL is een diagnostisch instrument dat veelal ingezet zal worden bij personen met een vermoeden van een klinische stoornis of beperking. Bij deze personen kan echter bepaalde problematiek spelen die de afname en de betrouwbaarheid van de WAIS-IV-NL beïnvloedt.

    In deze whitepaper wordt eerst ingegaan op de mogelijkheid tot het afwijken van de gestandaardiseerde afname en het aanpassen ervan ten behoeve van gebruik bij cliënten met speciale behoeften. Vervolgens wordt uitgebreid ingegaan op de mogelijkheden en beperkingen van het inzetten van de WAIS-IV-NL bij cliënten met een taalprobleem en bij dove en slechthorende cliënten. Tot slot worden de onderzoeksresultaten besproken met betrekking tot de groepen licht verstandelijk beperkt, personen met Alzheimer en personen met dyslexie. Hiermee wordt inzicht verkregen in de klinische relevantie van de WAIS-IV-NL.

    Lees meer