The store will not work correctly when cookies are disabled.
Begin november zullen we onze systemen bijwerken. Alle bestellingen die tussen 9 oktober en 4 november geplaatst worden, zullen na 4 november worden uitgeleverd
Intelligentiemeting bij jonge kinderen door Petra Hurks
Intelligentiemeting bij jonge kinderen door Petra Hurks
Beschrijving
Deze presentatie licht een ‘tipje van de sluier’ op over de aansluiting tussen de WISC-V en de WPPSI-IV. Vervolgens wordt nader ingegaan op welke cognitieve functies gemeten kunnen worden met de Wechsler schalen voor het jonge kind (van 2;06-6;11). Tenslotte wordt gesproken over de zin en onzin van intelligentiemetingen binnnen de diagnostiek van het jonge kind in ontwikkeling.
Bij 4 op de 10 volwassenen in de psychiatrie speelt LVB problematiek een rol, maar dit is lang niet altijd bekend. Psychiater Jeanet Nieuwenhuis legt uit hoe belangrijk het is om LVB te herkennen en hierop te acteren. Wat is de rol van LVB bij psychiatrische problematiek? Welke comorbiditeiten spelen er? En met welke uitdagingen krijg je als behandelaar nog meer te maken?
De WISC-V-NL en de RAKIT-2-NL zijn beiden instrumenten om de intelligentie te meten. Hoewel de WISC-V-NL het meest gebruikt wordt in de praktijk, kunnen er ook redenen zijn om de RAKIT-2-NL te prefereren boven een intelligentiemeting met de WISC-V-NL. In deze webinar worden beide instrumenten besproken en met elkaar vergeleken, zodat u in de toekomst betere afwegingen
In een korte presentatie gaan we in op de relatie tussen bewegen en cognitie. Word je van bewegen eigenlijk wel slimmer? Daarnaast besteden we aandacht een de invloed van motoriek op de resultaten van de intelligentietest. Welke kinderen hebben eigenlijk motorische achterstanden en hoe zie je dat tijdens een afname?
Cultuur en intelligentie zijn nauw verweven. Expressies van intelligentie maken altijd gebruik van culturele elementen. Cultuurvrije intelligentietests bestaan niet. Maar hoe zit het dan met de WISC-V? Kunnen dergelijke tests gebruikt worden om culturele groepen te vergelijken? En hoe zit het met verschillen tussen Nederlanders mét en Nederlanders zonder migratie-achtergrond? In deze presentatie wordt ingegaan op wat we weten over de relatie tussen cultuur en intelligentie, op problemen bij het samenstellen van intelligentietests vanuit een cross-cultureel perspectief en oplossingen die gebruikt worden om met deze problemen om te gaan.
Er wordt vaak verondersteld dat ADHD en begaafdheid tot vergelijkbare gedragingen kunnen leiden, zoals snelle verveeldheid, impulsiviteit en een hoog energieniveau. Begaafden kunnen volgens anderen ook juist het risico lopen dat ADHD bij hen niet wordt herkend, doordat de hoge intelligentie compenserend werkt voor cognitieve problemen die vaak gepaard gaan met ADHD. De vraag rijst daarom: kan bij intelligente kinderen de diagnose ADHD gesteld worden? Op basis van een systematisch literatuuronderzoek en een empirische studie zal deze vraag tijdens deze opgenomen presentatie beantwoord worden.
Q-interactive is een digitaal platform voor afname, scoring en rapportage van individueel afgenomen tests. Met Q-interactive wordt het hele diagnostische proces gestroomlijnd. In deze webinar wordt belangrijke informatie over het platform gegeven: perfect als u nog maar net bent begonnen met Q-interactive, of er eerst wat meer over wilt weten! Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/q-interactive.
Met Q-interactive kunt u tests digitaal afnemen, scoren en rapporteren. In deze webinar wordt uitgelegd wat Q-interactive precies is, hoe het werkt en hoe u het kunt inzetten. Ook wordt er een korte demonstratie van een digitale afname met Q-interactive gegeven. Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/q-interactive.
Leerstoornissen zijn niet enkelvoudig bepaald maar ontstaan uit de interactie van allerlei cognitieve vaardigheden. Het CHC intelligentiemodel biedt een goed kader om een cognitieve sterkte-zwakteanalyse te maken. De WISC-V gaat een belangrijke rol spelen in de cross-battery assessment voor die analyse. Samen met andere informatie kan men dan een casusbeschrijving maken die richting aan behandeling kan geven. In deze presentatie, opgenomen tijdens de WISC-dag 2017, vertelt expert Tom Braams u er meer over!
Hoogbegaafdheid is niet hetzelfde als (een hoge) intelligentie. Wat is het dan wel? Is het zinvol om te weten of een leerling hoogbegaafd is? En als we dat weten, wat dan? Deze thema’s komen, naar aanleiding van de ervaringen van een hoogbegaafde leerling, ooit cliënt van CBO Talent Development, aan bod tijdens deze presentatie.
Ter ere van de nieuwe WPPSI-IV-NL organiseerde Pearson Clinical een speciaal lanceringsevenement. Tijdens dit evenement kwamen verschillende sprekers en experts aan bod en behandelden verscheiden aspecten van de nieuwe WPPSI-IV-NL. Denk aan: theoretische achtergronden, psychometrische eigenschappen, de WPPSI-IV-NL in de praktijk en casuistiek. Werkt u met de WPPSI-IV-NL of heeft u interesse? Bekijk dan deze niet te missen opname.
Tijdens de webinar zal Femke Jonker vragen beantwoorden naar aanleiding van de whitepaper "Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij volwassenen" die hier te vinden is.
In deze korte video introduceert orthopedagoog en onderzoeker Selma Ruiter de WPPSI-IV-NL aan de hand van een aantal vragen. Zij vertelt onder andere over het nut van vernieuwde WPPSI en de meetpretentie van de test.
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Deze video gaat specifiek in op de werkgeheugentaken- en index van de WPPSI-IV-NL.
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Naast primaire indexen, kunt ook de aanvullende indexen gebruiken om cognitieve capaciteiten van jonge kinderen te beschrijven. Deze video vertelt u er meer over.
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Deze video bespreekt de psychometrische en klinische eigenschappen van het instrument
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. De test kan op verschillende manieren worden afgenomen, pen-en-papier of digitaal, en heeft diverse scoringsopties. Bekijk deze video om meer over de verschillende afnameopties te weten te komen.
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. In deze webinar krijgt u een introductie in dit nieuwe instrument. Onder andere worden de teststructuur, de afnamemogelijkheden en de psychometrische eigenschappen besproken.
Het CHC model (Cattell, Horn & Carroll) wordt op dit moment gezien als meest actueel om de structuur van intelligentie te beschrijven. Tijdens deze presentatie wordt ingegaan op de theorie van het model en hoe zich dit heeft doorvertaald in de ontwikkeling van de WISC-V (deel 2).
Selma Ruiter vertelt in deze presentatie over de achtergronden bij de ontwikkeling van de WISC-V-NL: wat gebeurt er allemaal voorafgaand aan de publicatie? Welke bewerkingen en onderzoeken worden er gedaan? Ook gaat Selma in op het Flynn-effect en haar kijk hierop.
In deze webinar krijgt u een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.
De WPPSI-IV-NL is een individueel af te nemen, klinisch instrument, bedoeld voor het in kaart brengen van het intelligentieniveau bij kinderen van 2 jaar en 6 maanden tot en met 6 jaar en 11 maanden (2:6-6:11).
De WAIS-IV-NL is een individueel toepasbaar klinisch instrument waarmee het intellectuele vermogen van adolescenten en volwassenen tussen de 16:0 en 84:11 jaar kan worden bepaald.
Het in kaart brengen van het cognitief functioneren (IQ) van kinderen in de basisschoolleeftijd. Doelgroep Kinderen vanaf 4 tot en met 12,5 jaar. Het instrument kan voor de gehele basisschoolleeftijd ingezet worden en is speciaal geschikt voor kinderen met lagere cognitieve capaciteiten, omdat hij een bereik heeft tot een IQ van 40.
Non verbale Wechsler IQ test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar, speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond.
De Raven's is wereldwijd de meest gebruikte non-verbale intelligentietest om snel een beeld van de algemene intelligentie (g) te krijgen. De Raven's 2 is snel af te nemen en is zowel digitaal als op papier beschikbaar. De test heeft een leeftijdsbereik van 4:0 - 69:11 jaar en geeft een Geschaalde Score van 40-160.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.