Bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe instrumenten, als testleider of respondent? Lees hier meer over lopende onderzoeken!

Deelsessie Pearson Jaarcongres: De diepte in met IQ-tests en het classificeren van een LVB door Femke Jonker

Beschrijving

Het normale gebruik van een IQ-test kennen we allemaal wel. Maar in hoeverre mag je creatief omgaan met een IQ-test: hoe onderzoek je een volwassene met een IQ rond de 45? Mag je iemand testen als hij depressief is en zijn er IQ-profielen bij mensen met psychiatrische stoornissen? Stop je met testen als iemand opbiecht dat hij de vorige dag heeft geblowd? Hoe gaat nu precies de diagnostiek naar een verstandelijke beperking en zwakbegaafdheid sinds de komst van de DSM-5? Welke onderzoeksinstrumenten zijn er voor het meten van adaptieve vaardigheden en wat zijn de verschillen? Wat classificeer je bij iemand met een zwakbegaafde IQ-score en matig verstandelijk beperkte adaptieve vaardigheden? Hoe weeg je andere zaken mee, zoals motivatie en de context? Deze en andere vragen worden beantwoord aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en klinische ervaring, waarbij voor het classificeren gewerkt wordt met voorbeeldcasussen.


Altijd als eerste op de hoogte?

Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

top