ADHD bij leerlingen, Myrthe legt uit hoe de concentratie kan verbeteren
Beschrijving
Cogmed is een digitale training waarmee het werkgeheugen van leerlingen met concentratiestoornissen kan worden verbeterd. Hoe werkt dit nu precies? Wat is de link tussen het werkgeheugen en het concentratievermogen? En wat is het effect van Cogmed? In deze video wordt dit toegelicht.
Webinars
ADHD en (hoog)intelligente kinderen door Nanda Lambregts-Rommelse
Er wordt vaak verondersteld dat ADHD en begaafdheid tot vergelijkbare gedragingen kunnen leiden, zoals snelle verveeldheid, impulsiviteit en een hoog energieniveau. Begaafden kunnen volgens anderen ook juist het risico lopen dat ADHD bij hen niet wordt herkend, doordat de hoge intelligentie compenserend werkt voor cognitieve problemen die vaak gepaard gaan met ADHD. De vraag rijst daarom: kan bij intelligente kinderen de diagnose ADHD gesteld worden? Op basis van een systematisch literatuuronderzoek en een empirische studie zal deze vraag tijdens deze opgenomen presentatie beantwoord worden.
23 minuten
Deelsessie Pearson Jaarcongres: Faire Diagnostiek
Faire diagnostiek (FD) neemt al jarenlang een belangrijke plaats in in de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB). De vooropgestelde, op ervaring gebaseerde adviezen binnen de FD reiken handvatten aan in het handelingsgericht diagnostisch traject van kansarme leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond. Ook voor het bredere werkveld reikt faire diagnostiek een bruikbaar kader aan. In workshop vertrekken we vanuit dit theoretische kader, schetsen wij de toetsstenen en wij geven de principes een plaats in onze hedendaagse praktijk aan de hand van enkele casussen.
61 minuten
Zareki-R-NL Productpresentatie
Met de ZAREKI-R-NL kunt u screenen op het risico dat een kind dyscalculie heeft. Het instrument geeft u handvatten voor een mogelijk diagnostisch vervolgtraject. Tijdens deze webinar worden de subtests, de psychometrische eigenschappen en de scoring aan de hand van een casus besproken.
39 minuten
WNV-NL Productpresentatie
De Wechsler Non-Verbal (WNV-NL) is een IQ-test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar. Het instrument is speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond die de Nederlandse taal (nog) niet voldoende machtig zijn voor de afname van een reguliere IQ-test. Naast een uitgebreide uitleg over de WNV-NL wordt er tijdens deze webinar ingegaan op de scoringsmogelijkheden en de psychometrische eigenschappen.
12 minuten
WMS-IV-NL Productpresentatie
De Wechsler Memory Scale-IV-NL (WMS-IV-NL) is een testbatterij om verschillende geheugen- en werkgeheugenvaardigheden in kaart te brengen bij personen in de leeftijd van 16-90 jaar. In deze webinar maakt u kennis met de WMS-IV-NL en wordt onder andere ingegaan op de teststructuur, de psychometrische eigenschappen en het gebruik en de scoring.
32 minuten
Een nieuwe Koers
Deze webinar gaat over het boek "Een nieuwe koers", dat zich richt op effectieve aansturing van kinderen met ADHD in het basis- en voortgezet onderwijs. Het boek is meer een 'doe-boek' dan een leesboek en is er speciaal om leerkrachten leerling-specifieke handvatten te geven. In deze webinar krijgt u informatie over "Een nieuwe koers" en worden de volgende vragen beantwoord: Hoe komt u tot een interventie die is toegespitst op een specifiek kind? Wat zijn de onderliggende problemen? Hoe pakt u deze problemen bij een specifiek kind aan?
29 minuten
D-KEFS Productpresentatie
De D-KEFS in een uitgebreide testbatterij die bestaat uit verschillende instrumenten om het executief functioneren bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar in kaart te brengen. Tijdens deze webinar maakt u kennis met de verschillende D-KEFS onderdelen: de Trailmaking Test, de Design Fluency Test, de Color Word Interference Test, de Twenty Questions Test en de Tower Test. Tevens wordt er ingegaan op de psychometrische eigenschappen van de D-KEFS.
21 minuten
De plaats van de CAT-NL in de diagnostiek van afasie
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid de taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt. Tijdens deze webinar ingegaan op de diagnostiek van afasie en dan in het bijzonder gaat het over de rol van de CAT-NL in dergelijke diagnostiek.
29 minuten
Sensorische Informatieverwerking
In deze webinar geeft André Rietman, kinder- en jeugdneuropsycholoog, GZ-psycholoog en ergotherapeut, u een inleiding in Sensorische Informatieverwerking. Hij heeft veel ervaring op dit vlak, doet aan diagnostiek en behandeling en werkt aan diverse wetenschappelijke onderzoeken. André is de bewerker van de handleidingen voor de Sensory Profiles (SP, Infant Toddler SP en Adolescent Adult SP) en van het boek ‘Leven met sensaties’.
Cogmed Werkgeheugentraining helpt bij het verbeteren van leerprestaties.
De Cogmed Werkgeheugentraining is een wetenschappelijk bewezen methode die door het trainen van het werkgeheugen het concentratievermogen kan verbeteren. Ook kan Cogmed in een schoolse omgeving worden toegepast. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
3 minuten
WAIS-IV-NL webinar (Engels ondertiteld)
In deze webinar krijgt u een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.
WAIS-IV-NL Productpresentatie
In deze webinar krijgt u een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.
Burnout - Cogmed Werkgeheugentraining
Een burn-out heeft behoorlijk veel impact op iemands leven. Weer opbouwen naar werk is dan ook een echte uitdaging. In deze video vertellen een coach en een burn-out ervaringsdeskundige hoe Cogmed heeft geholpen in het revalidatietraject.
4 minuten
Chemo - Cogmed Werkgeheugentraining
Veel personen die chemotherapie hebben gehad, ervaren achteruitgang in bepaalde cognitieve vermogens. Denk hierbij aan: zich minder goed kunnen concentreren, lijstjes niet kunnen onthouden en instructies vergeten. Cogmed werkgeheugentraining kan deze personen helpen. Bekijk in deze video de ervaringen van Frederique die Cogmed na chemotherapie volgde en kom erachter hoe dit haar heeft geholpen!
3 minuten
Cogmed ervaringen: leerkracht en directrice
Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd en kan uitstekend op school worden toegepast. In deze video vertellen een directrice van een basisschool en een leerkracht hoe zij Cogmed hebben toegepast bij hun op school.
2 minuten
Cogmed ervaringen: moeder en kind
Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd. In deze video vertellen een moeder en haar dochter over hun ervaringen met Cogmed.
2 minuten
Cogmed Webinar Werkgeheugentraining
Met Cogmed is het mogelijk om het werkgeheugen te verbeteren. Dit gebeurt digitaal, waarbij een client onder supervisie van een Cogmed coach zelfstandig allerlei oefeningen uitvoert. In deze webinar wordt meer uitleg gegeven over de Cogmed werkgeheugentraining, het vernieuwde Cogmed platform en er wordt een korte demonstratie gegeven.
30 minuten
Cogmed Werkgeheugen Training - Verbeter Concentratie
Met Cogmed verbetert u het werkgeheugen door middel van allerlei verschillende oefeningen. De training kan er ook voor zorgen dat het concentratievermogen verbeterd. Bekijk in deze video de ervaringen van een Cogmed ervaringsdeskundige en kom erachter wat het haar heeft opgeleverd.
2 minuten
Hersenletsel - Cogmed Werkgeheugentraining
Bij patienten met hersenletsel kunnen verschillende cognitieve functies zijn aangedaan, zo ook het werkgeheugen. Dit heeft allerlei consequenties voor het dagelijks leven van een patient. In deze video vertelt neurolinguiste en logopediste Sophie Colpaert hoe Cogmed Werkgeheugentraining haar patienten helpt in hun revalidatietraject.
3 minuten
LinC, Luisteren in nieuwe Context
LinC staat voor Luisteren in Nieuwe Context: een compenserend therapieprogramma voor kinderen dat kan worden ingzet bij auditieve-, taal- of aandachtsproblemen. Het programma is gebruiksklaar, volledig uitgeschreven met werkbladen, opdrachten voor thuis etc. Hierdoor is het makkelijk in te zetten in de logopedische praktijk of op school. Tijdens deze webinar zal mede aan de hand van praktijkvoorbeelden worden ingegaan op de opzet van het programma en de toepassingsmogelijkheden.
Tests
WPPSI-IV-NL | Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence
De WPPSI-IV-NL is een individueel af te nemen, klinisch instrument, bedoeld voor het in kaart brengen van het intelligentieniveau bij kinderen van 2 jaar en 6 maanden tot en met 6 jaar en 11 maanden (2:6-6:11).
TEA-CH-NL | Test of Everyday Attention for Children
De TEA-Ch is een testbatterij voor kinderen tussen de 6 en de 16 jaar om aandachtsproblemen en aandachtsstoornissen in kaart te brengen. De TEA-Ch kan een goede aanvulling zijn op, of vervanger zijn van, bestaande aandachtstests zoals de Bourdon-Vos en de STROOP.
Cogmed Werkgeheugentraining
Een wetenschappelijk bewezen effectieve online training voor alle leeftijden die het werkgeheugen en het concentratievermogen kan verbeteren.
D-KEFS (5 Complete Sets)
De D-KEFS is een neuropsychologische testbatterij om executief functioneren in kaart te brengen. De D-KEFS bestaat uit de volgende tests: Trail Making Test, Tower Test, Design Fluency Test, Color Word Interference Test en de Twenty Questions test.
BADS-C l Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome for Children
Ecologisch valide testbatterij voor executief functioneren bij kinderen van 8 tot 16 jaar.
BADS-NL | Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome
De BADS-NL meet problemen in het dagelijks functioneren voortkomend uit plannings- en organisatiestoornissen.
NEPSY-II-NL
Test om de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen van 5 t/m 12 jaar in kaart te brengen.
WNV-NL | Wechsler Non Verbal
Non verbale Wechsler IQ test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar, speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond.
WAIS-IV-NL | Wechsler Adult Intelligence Scale IV-NL
De WAIS-IV-NL is een individueel toepasbaar klinisch instrument waarmee het intellectuele vermogen van adolescenten en volwassenen tussen de 16:0 en 84:11 jaar kan worden bepaald.
WISC-V-NL | Wechsler Intelligence Scale for Children-V
Een IQ test voor kinderen van 6-17 jaar met normen voor het hele Nederlandse taalgebied.
Vineland-3-NL | Vineland Adaptive Behaviour Scales Third Edition
Vineland-3-NL brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Naast de drie kerndomeinen, zijn er nog twee optionele domeinen die afgenomen kunnen worden; Motoriek en Probleemgedrag.
Sensory Profile 2 NL
De Sensory Profile 2 NL (SP-2-NL) meet via vragenlijsten hoe goed kinderen sensorische informatie kunnen verwerken in alledaagse situaties. De referentiekaders van de vragenlijst zijn theorieën rond sensorische informatieverwerking en de neurowetenschappen. Nieuw toegevoegd in de SP-2-NL is de vragenlijst in te vullen door leerkrachten, om een beeld te krijgen van sensorische infomatieverwerking in een klassensituatie.
AKTG | Amsterdamse Korte Termijn Geheugen test
Detecteren van onderpresteren op geheugen- en concentratietests bij patiënten die geheugen- of concentratieproblemen zeggen te hebben, maar bij wie dat klinisch niet evident is.
CAT-NL | Comprehensive Aphasia Test
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt.
Beery VMI 6TH Edition
The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration, 6th Edition (BEERY™ VMI)
RBMT-3-NL Complete set
De RBMT-3-NL brengt via praktische taken de ernst en het verloop van geheugenproblemen in kaart bij patiënten met ernstige neurologische stoornissen, en vertaalt deze informatie concreet naar wat iemand wel en niet kan in het dagelijksleven.
BYI-2-NL | Beck Youth Inventories 2nd Edition – Nederlandstalige bewerking
De BYI-2-NL bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen. De vragenlijsten zijn bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar.
D-KEFS | Tower Test
Onderdeel van de D-KEFS testbatterij met uitgebreid scorebereik en mogelijkheid tot verschillende procesmetingen.
Bourdon Vos Test
Meet aandacht en concentratie van kinderen en jongeren van 6 t/m 17 jaar
STROOP TEST | Stroop Kleur-Woord Test
Klassieke veelgebruikte psychologische testvoor het vastellen interferentie bij kinderen en volwassenen.
ZAREKI-R-NL
Het dyscalculie screenings instrument om handvatten te vinden voor het vervolg traject van het diagnostisch onderzoek en aanpak.
VvGK6-16 | Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen
Met de VvGK6-16 kan worden nagegaan of en in welke mate symptomen van de gedragsstoornissen ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’ (ADHD), ‘Oppositional Defiant Disorder’ (ODD) en ‘Conduct Disorder’ (CD) bij een kind aanwezig zijn.
D-KEFS | Design Fluency Test
De Design Fluency Test is onderdeel van de D-KEFS testbatterij voor executief functioneren.
D-KEFS | Color Word Interference test
Voor het vaststellen van executieve functies, in het bijzonder het inhibitievermogen en cognitieve flexibiliteit bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar.
D-KEFS | Trail Making Test
Meten van mentale flexibiliteit, dat een belangrijke executieve functie is.
CCC-2-NL | The Children’s Communication Checklist
De CCC-2-NL is een vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen. Met deze test kunnen pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen geïdentificeerd worden en kan de test assisteren bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
PEDI-CAT
PEDI-CAT is een computergestuurde vragenlijst voor het in kaart brengen van het algemeen dagelijks functioneren van kinderen en jongeren (0-21 jaar) met een beperking. De vaardigheden worden in kaart gebracht binnen de volgende domeinen: Dagelijkse activiteiten, Mobiliteit, Sociaal/cognitief en Verantwoordelijkheid.
D-KEFS | Twenty Questions Test
De Twenty Questions test is onderdeel van de D-KEFS testbatterij voor executief functioneren.
VPOR | Visuele Perceptie van Object en Ruimte
(Neuro)psychologische testbatterij gericht op de rechter hemisfeer voor volwassenen met hersenbeschadiging.
Trainingen
Online zelfstudie
Online zelfstudie
Online zelfstudie
Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL
Vanaf € 255,00
Op locatie
Altijd als eerste op de hoogte?
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.