Dyslexie

Over dyslexie
Bij deze specifieke leerstoornis is er sprake van hardnekkige problemen op het gebied van lezen of spellen. Dyslexie gaat vaak samen met ASS, AD(H)D, TOS of dyscalculie. Als de problemen didactisch resistent zijn en er zijn geen alternatieve verklaringen, dan kan men spreken van dyslexie. Een psycholoog of orthopedagoog kan met behulp van een breed (differentiaal)diagnostisch onderzoek de diagnose stellen.
Leesspecialisten in de zorg en het onderwijs kunnen de technische leesvaardigheid toetsen met de Klepel-R en de Eén-Minuut-Test (EMT). Voor het meten van fonemisch bewustzijn, een van de belangrijkste voorspellers van lees- en spellingsvaardigheid, kan de Fonemische Analyse Test (FAT-R) worden ingezet.
Ben je op zoek naar een snelle screening bij een vermoeden van dyslexie? Zowel de EMT en de Klepel-R-testscores als de FAT-R-Indexscore laten een zeer goede sensitiviteit en specificiteit zien bij de classificatie van de zwakste lezers en kunnen daarom betrouwbaar als screeningsinstrumenten worden ingezet op mogelijke dyslexie. Geschikt voor leerkrachten, remedial teachers en logopedisten.
Tests
FAT-R | Fonemische Analyse Test - Herziene versie)
De FAT-R meet de vaardigheid van kinderen om gesproken woorden in fonemen te kunnen analyseren. Dit zogeheten fonemisch bewustzijn wordt gezien als een van de voorwaarden om te kunnen leren lezen en spellen.
EMT | Een-Minuut-Test
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen uit groep 4-8, de brugklas en de tweede klas. De nieuwe normen van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De scores op de EMT kunnen worden ingevuld op het scoreformulier van de Klepel-R.
Klepel-R
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 14 jaar (groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs, en de leerjaren 1 en 2 van het vervolgonderwijs). De Klepel-R beschikt over recente normen (2019). De normen (2019) van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R.