Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is schade aan de hersenen die is ontstaan in de loop van het leven. NAH wordt ingedeeld in twee categorieën: traumatisch en niet-traumatisch hersenletsel.
Een voorbeeld van traumatisch hersenletsel is een hersenschudding door een val. Een beroerte is een voorbeeld van niet-traumatisch hersenletsel. Gedrag, cognitieve functies of persoonlijkheid kunnen na NAH voorgoed veranderd zijn. Mogelijke gevolgen door hersenbeschadiging zijn aandachts- en geheugenproblemen, taalproblemen, depressie, angst, vermoeidheid.
Met de Comprehensive Aphasia Test (CAT-NL) kan de aard en ernst van afasie worden vastgesteld en krijgt u een beknopt beeld van de gevolgen van afasie op het dagelijks functioneren van een cliënt.
U kunt de Visuele Perceptie van Object en Ruimte test (VPOR) gebruiken om puur visuele perceptie bij volwassenen met een hersenbeschadiging in kaart te brengen. De Cogmed werkgeheugentraining helpt kinderen, adolescenten en volwassenen bij het verbeteren van hun concentratie. Dit programma is onder andere effectief gebleken bij AD(h)D, maar ook bij NAH en bij herstel na CVA.
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt.
Vineland-3-NL brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Naast de drie kerndomeinen, zijn er nog twee optionele domeinen die afgenomen kunnen worden; Motoriek en Probleemgedrag.
Er zijn reeds meerdere neurologische en psychiatrische complicaties als gevolg van COVID-19 gerapporteerd. Een overzicht van de klinische en epidemiologische literatuur toont de hoge frequentie (15 tot 80% van de gevallen, afhankelijk van het onderzoek), de grote variabiliteit van deze complicaties en het feit dat ze soms ruim zes maanden na herstel van de ziekte nog aanhouden. Deze complicaties kunnen invloed hebben op het geheugen, taal, executieve functies en aandacht. Een overzicht van de literatuur en aanbevelingen voor klinisch onderzoek.
Door de coronacrisis zijn veel behandelingen ‘in de kamer’ omgezet naar beeldbelcontacten. Elke behandelaar heeft daarmee afgelopen jaar gewild of ongewild de stap naar E-health gemaakt. Maar niet iedereen werd daar even blij van. Psychologe Bryony Meijer-Kok verkent de mogelijkheden op het gebied van E-health en bekijkt hoe dit een bijdrage kan leveren aan de GGZ in het algemeen en de jeugdGGZ in het bijzonder.
Bij patienten met hersenletsel kunnen verschillende cognitieve functies zijn aangedaan, zo ook het werkgeheugen. Dit heeft allerlei consequenties voor het dagelijks leven van een patient. In deze video vertelt neurolinguiste en logopediste Sophie Colpaert hoe Cogmed Werkgeheugentraining haar patienten helpt in hun revalidatietraject.
In deze webinar vertelt kinder- en jeugdpsycholoog Diana Manuhuwa hoe zij Cogmed werkgeheugentraining effectief heeft geïmplementeerd op een basisschool. Zij laat zien hoe er zulke goede resultaten bij de kinderen zijn geboekt, zowel op gebied van werkgeheugen, gedrag en leerprestaties. Deze webinar geeft daarbij handvatten die helpen om Cogmed in een schoolse omgeving te integreren. Centraal staat hoe ouders, leerkrachten en de school samen kunnen werken om kinderen te helpen met hun werkgeheugenproblemen en hoe zij er vervolgens op verschillende gebieden profijt van hebben.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.