The store will not work correctly when cookies are disabled.
Begin november zullen we onze systemen bijwerken. Alle bestellingen die tussen 9 oktober en 4 november geplaatst worden, zullen na 4 november worden uitgeleverd
Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is schade aan de hersenen die is ontstaan in de loop van het leven. NAH wordt ingedeeld in twee categorieën: traumatisch en niet-traumatisch hersenletsel.
Een voorbeeld van traumatisch hersenletsel is een hersenschudding door een val. Een beroerte is een voorbeeld van niet-traumatisch hersenletsel. Gedrag, cognitieve functies of persoonlijkheid kunnen na NAH voorgoed veranderd zijn. Mogelijke gevolgen door hersenbeschadiging zijn aandachts- en geheugenproblemen, taalproblemen, depressie, angst, vermoeidheid.
Met de Comprehensive Aphasia Test (CAT-NL) kan de aard en ernst van afasie worden vastgesteld en krijgt u een beknopt beeld van de gevolgen van afasie op het dagelijks functioneren van een cliënt.
U kunt de Visuele Perceptie van Object en Ruimte test (VPOR) gebruiken om puur visuele perceptie bij volwassenen met een hersenbeschadiging in kaart te brengen. De Cogmed werkgeheugentraining helpt kinderen, adolescenten en volwassenen bij het verbeteren van hun concentratie. Dit programma is onder andere effectief gebleken bij AD(h)D, maar ook bij NAH en bij herstel na CVA.
Vineland-3-NL brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Naast de drie kerndomeinen, zijn er nog twee optionele domeinen die afgenomen kunnen worden; Motoriek en Probleemgedrag.
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt.
De RBMT-3-NL brengt via praktische taken de ernst en het verloop van geheugenproblemen in kaart bij patiënten met ernstige neurologische stoornissen, en vertaalt deze informatie concreet naar wat iemand wel en niet kan in het dagelijksleven.
Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de verschillende cognitieve functies worden er bij een NPO verschillende tests afgenomen. In dit artikel wordt specifiek ingegaan op de cognitieve functies geheugen en executief functioneren. Wat verstaan we precies onder het geheugen en wat onder het executief functioneren? Met welke instrumenten kun je deze cognitieve functies betrouwbaar in kaart brengen? En waarom is het belangrijk om het geheugen en het executief functioneren beide in kaart te brengen tijdens een NPO?
Er zijn reeds meerdere neurologische en psychiatrische complicaties als gevolg van COVID-19 gerapporteerd. Een overzicht van de klinische en epidemiologische literatuur toont de hoge frequentie (15 tot 80% van de gevallen, afhankelijk van het onderzoek), de grote variabiliteit van deze complicaties en het feit dat ze soms ruim zes maanden na herstel van de ziekte nog aanhouden. Deze complicaties kunnen invloed hebben op het geheugen, taal, executieve functies en aandacht. Een overzicht van de literatuur en aanbevelingen voor klinisch onderzoek.
Bij patienten met hersenletsel kunnen verschillende cognitieve functies zijn aangedaan, zo ook het werkgeheugen. Dit heeft allerlei consequenties voor het dagelijks leven van een patient. In deze video vertelt neurolinguiste en logopediste Sophie Colpaert hoe Cogmed Werkgeheugentraining haar patienten helpt in hun revalidatietraject.
In deze webinar vertelt kinder- en jeugdpsycholoog Diana Manuhuwa hoe zij Cogmed werkgeheugentraining effectief heeft geïmplementeerd op een basisschool. Zij laat zien hoe er zulke goede resultaten bij de kinderen zijn geboekt, zowel op gebied van werkgeheugen, gedrag en leerprestaties. Deze webinar geeft daarbij handvatten die helpen om Cogmed in een schoolse omgeving te integreren. Centraal staat hoe ouders, leerkrachten en de school samen kunnen werken om kinderen te helpen met hun werkgeheugenproblemen en hoe zij er vervolgens op verschillende gebieden profijt van hebben.
Ben je benieuwd naar de toepassingen en eigenschappen van de nieuwe Rivermead Memory Behavioural Test (RBMT-3-NL)? Wat maakt juist dit instrument zo uniek, en in welke settingen komt de RBMT-3-NL het best tot z'n recht? Tijdens dit introductiewebinar nemen onze consultants Liesbeth en Kathelijne je in vogelvlucht mee door de nieuwe RBMT.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.