WAIS-IV-NL: Theoretisch model en aanpassingen t.o.v. de WAIS-III-NL

Deze whitepaper is de eerste van een serie van drie om de WAIS-IV-NL te introduceren en presenteert de theoretische structuur en testomschrijving van de WAIS-IV-NL en de veranderingen ten opzichte van de WAIS-III-NL. Hierna zullen nog een whitepaper over de psychometrische eigenschappen en een whitepaper over de klinische validiteit en bruikbaarheid van de WAIS-IV-NL verschijnen.

  • Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij kind en jeugd

    LVB-problematiek is een complex geheel. Meerdere kind- en omgevingsfactoren spelen een rol in het ontstaan en het in stand houden van de problemen van een kind in het gezin en/of op school.

    Goede diagnostiek, waarbij recht wordt gedaan aan de hulpvraag van het kind en zijn opvoeders, is bij het vermoeden van LVB-problematiek van groot belang. Juist bij onderzoek naar deze problematiek zijn er veel valkuilen, onder meer omdat beperkte beeldvorming ervoor kan zorgen dat conclusies te snel getrokken worden.

    In deze whitepaper schrijft Albert Ponsioen over het diagnosticeren van een LVB bij kinderen en jongeren, doet aanbevelingen voor de klinische praktijk en gaat daarbij dieper dan alleen de testscores.

    Lees meer
  • Veilig online in tien tips

    Er gaat in de praktijk van kinderpsychiater Lieve Swinnen geen dag voorbij zonder dat een ouder de opmerking maakt dat zoon- of dochterlief met smartphone en computer vergroeid lijkt. Net zoals je je kind leert zich op een veilige manier in het verkeer te bewegen – stap voor stap – kun je je kind leren omgaan met de digitale wereld. Dat doe je zo: voordoen, samen ontdekken, coachen en loslaten. Tien handvatten die je op weg helpen.

    Lees meer