Wat zegt de Verbaal Begrip Index (WISC-V) écht over taalvaardigheid?

Om een beter inzicht te krijgen in de leeromstandigheden van kinderen en om hen adequate ondersteuning te kunnen bieden, wordt bij kinderen vaak onderzoek gedaan met gestandaardiseerde testinstrumenten. In dit artikel gaan we dieper in op wat de WISC-V hierin kan bijdragen. We bespreken ook de beperkingen van de WISC-V en waarom de test geen volledig beeld geeft van eventuele taalproblemen.

  • Onderzoek bij vermoeden van Dyslexie

    In deze whitepaper focust Tom Braams op drie groepen die niet voor vergoede dyslexiezorg in aanmerking komen: kinderen met minder ernstige lees- en spellingproblemen, kinderen met meervoudige problemen en kinderen op het voortgezet onderwijs. Daarnaast besteedt hij aandacht aan een groep die sterk ondervertegenwoordigd is in de vergoede dyslexiezorg: kinderen met een migratieachtergrond. Bij deze groepen is de diagnostiek vaak meer maatwerk en moet men rekening houden met andere factoren die de diagnosestelling compliceren.

    Lees meer
  • Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij volwassenen

    Een licht verstandelijke beperking (LVB) is in de praktijk moeilijk te herkennen. Aan het uiterlijk is meestal niets te zien en mensen met een LVB kunnen hun beperking (onbedoeld) maskeren. In deze whitepaper vertellen Femke Jonker en Robert Didden meer over het diagnosticeren van een licht verstandelijke beperking bij volwassenen.

    LIVE webinar

    Bekijk ook de gratis webinar van Femke Jonker die verder ingaat op deze whitepaper. Klik hier om de webinar te bekijken.

    Lees meer