Vragen-en-antwoorden door gedragswetenschapper Selma Ruiter: Vroege screening op ontwikkelingsachterstanden
Ontdek de visie van gedragswetenschapper en Bayley-expert Selma Ruiter op vroege screening voor ontwikkelingsachterstanden.
Lees meerby
Leren lezen is een van de belangrijkste doelen van het onderwijs. Vanaf jonge leeftijd kunnen echter al grote verschillen ontstaan in de leesontwikkeling van kinderen. Ongeveer 10% van alle leerlingen in het basisonderwijs heeft leesproblemen.
Ontdek de visie van gedragswetenschapper en Bayley-expert Selma Ruiter op vroege screening voor ontwikkelingsachterstanden.
Lees meer
In het kader van het cognitieve onderzoek is het soms nodig om de prestaties op de verschillende cognitieve domeinen te analyseren. Bijvoorbeeld om de diagnose te kunnen stellen of om de mate van ernst vast te stellen. In deze gids vind je suggesties voor tests voor het in kaart brengen van executieve functies, verwerkingssnelheid en visueel-ruimtelijke vaardigheden. Drie gebieden waarvan is vastgesteld dat ze bijzonder belangrijk zijn bij de cognitieve ontwikkeling van kinderen.
Lees meer