Welzijn en schoolprestaties tijdens de eerste lockdown

Dat de lockdown en de sluiting van de scholen invloed heeft gehad op kinderen en jongeren is duidelijk. Wetenschappers hebben al veel onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten op welzijn, schoolprestaties en kansenongelijkheid. Onderzoeker en universitair docent Bart Vogelaar geeft een overzicht van een aantal van deze onderzoeken.

  • FAT-R Psychometrische eigenschappen

    by

    Problemen met lezen en spellen zijn meestal de aanleiding om de FAT-R als test in te zetten. Een specifiek gebruiksdoel is dan ook om de (verklarende) diagnostiek van taal- en lees- en spellingstoornissen te ondersteunen, vooral bij (vermoedens van) dyslexie en comorbide stoornissen zoals de combinatie van SLI en dyslexie of ADHD en dyslexie. In deze whitepaper lees je meer over de psychometrische eigenschappen van de FAT-R

    Lees meer
  • WAIS-IV-NL: Theoretisch model en aanpassingen t.o.v. de WAIS-III-NL

    by

    Deze whitepaper is de eerste van een serie van drie om de WAIS-IV-NL te introduceren en presenteert de theoretische structuur en testomschrijving van de WAIS-IV-NL en de veranderingen ten opzichte van de WAIS-III-NL. Hierna zullen nog een whitepaper over de psychometrische eigenschappen en een whitepaper over de klinische validiteit en bruikbaarheid van de WAIS-IV-NL verschijnen.

    Lees meer