BAYLEY-III-NL Algemene introductie op de Bayley-III-NL Motoriekschaal

De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie (Bayley-III-NL; Bayley, 2014) is de opvolger van de Bayley Scales of Infant Development-Second EditionNederlandse versie (BSID-II-NL, 1993). De test is geschikt om de vroegkinderlijke ontwikkeling te beoordelen van kinderen van 16 dagen tot en met 42 maanden en 15 dagen oud.

De Bayley-III-NL bestaat uit de schalen Cognitie, Taal, Motoriek, Sociaal-Emotioneel en Adaptief Gedrag. Naast de BSID-II-NL bestond er ook een BSID-II-NL-M; een uitgave met daarin alleen de motorische schaal. Een dergelijke uitgave is ook bij de Bayley-III-NL beschikbaar; de BayleyIII-NL Motoriekschaal. Hierbij worden alleen de subtests Fijne Motoriek en Grove Motoriek afgenomen. De Motoriekschaal is als aparte kit uitgegeven, zodat kinderfysiotherapeuten snel een goed beeld van de motorische ontwikkeling van een kind kunnen schetsen zonder dat het voor hen nodig is daarbij de andere schalen ook af te nemen. In deze whitepaper wordt de algemene introductie op de Bayley-III-NL Motoriekschaal besproken.

  • Alles over het CHC-model

    by

    Alles over het CHC-model inclusief handige teksten om te gebruiken voor verslaglegging.

    Hoewel er verschillende theorieën over het begrip intelligentie bestaan, is het Cattell-Horn Carrollmodel (CHC-model) momenteel één van de meest toonaangevende modellen om intelligentie te duiden. Veelgebruikte recente intelligentietests zoals de WISC-V-NL en de WPPSI-IV-NL vinden aansluiting bij dit model. Om de resultaten van een dergelijke test goed te begrijpen en te interpreteren, is het nuttig om deze onderliggende theorie te begrijpen. Belangrijk is dus: wat is het CHC-model nu precies? En wat is het praktisch nut van het CHC-model? In dit whitepaper geven wij hier een overzicht van, zodat u deze kennis kunt toepassen in uw praktijk.

    Lees meer
  • CAT-NL Psychometrische eigenschappen

    by

    In deze whitepaper wordt een samenvatting gegeven van het normeringsonderzoek dat gedaan is naar de CAT-NL en op basis waarvan de normen berekend zijn. Daarnaast worden het onderzoek en de resultaten van het validiteits- en betrouwbaarheidsonderzoek besproken. Dit is gedaan zodat (aankomende) gebruikers van de CAT-NL bekend zijn met de psychometrische eigenschappen van de CAT-NL en zij bij het interpreteren van de resultaten van cliënten hier rekening mee kunnen houden. In de tekst worden ook enkele aanbevelingen gegeven over hoe om te gaan met de gevonden resultaten.

    Lees meer