BAYLEY-III-NL Algemene introductie op de Bayley-III-NL Motoriekschaal

De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie (Bayley-III-NL; Bayley, 2014) is de opvolger van de Bayley Scales of Infant Development-Second EditionNederlandse versie (BSID-II-NL, 1993). De test is geschikt om de vroegkinderlijke ontwikkeling te beoordelen van kinderen van 16 dagen tot en met 42 maanden en 15 dagen oud.

De Bayley-III-NL bestaat uit de schalen Cognitie, Taal, Motoriek, Sociaal-Emotioneel en Adaptief Gedrag. Naast de BSID-II-NL bestond er ook een BSID-II-NL-M; een uitgave met daarin alleen de motorische schaal. Een dergelijke uitgave is ook bij de Bayley-III-NL beschikbaar; de BayleyIII-NL Motoriekschaal. Hierbij worden alleen de subtests Fijne Motoriek en Grove Motoriek afgenomen. De Motoriekschaal is als aparte kit uitgegeven, zodat kinderfysiotherapeuten snel een goed beeld van de motorische ontwikkeling van een kind kunnen schetsen zonder dat het voor hen nodig is daarbij de andere schalen ook af te nemen. In deze whitepaper wordt de algemene introductie op de Bayley-III-NL Motoriekschaal besproken.

  • Een positieve focus, hoe zorg je ervoor?

    by

    Veel dingen die het leven de moeite waard maken, vielen het afgelopen jaar weg. We bevonden ons midden in een pandemie met wereldwijde problemen en onzekerheid. Ook ons brein is vooral gericht op wat er niet goed gaat – dit wordt ook wel de negativity bias genoemd. Negatieve informatie krijgt eerder en meer aandacht dan positieve informatie. En, zoals Aristoteles al zei: 'Alles wat je aandacht geeft groeit.' Hoe houden we toch een positieve focus?

    Lees meer
  • WMS-IV-NL Algemene introductie op de Wechsler Memory Scale

    by

    Deze whitepaper over de Wechsler Memory Scale - Vierde editie - Nederlandstalige uitgave is opgezet om een globaal beeld te geven van het instrument. Naast deze globaal beschrijvende whitepaper zijn er nog meer whitepapers, onder andere over de psychometrische kenmerken van de WMS-IV-NL.

    Lees meer