CELF-5-NL de achtergronden van de subtests

In deze whitepaper wordt meer verteld over de achtergronden van de verschillende subtests van de CELF-5-NL.

Net als zijn voorganger CELF-4-NL is de Clinical Evaluation of Language-Fundamentals vijfde editie- Nederlandstalige versie (CELF-5-NL) een individueel af te nemen instrument voor de identificatie, diagnose en follow-up van taal- en communicatiestoornissen bij kinderen en adolescenten van 5-18 jaar. De CELF-5-NL testbatterij kan worden afgenomen door logopedisten, taal-/spraakpathologen, schoolpsychologen, (ortho)pedagogen en anderen die op grond van opleiding en ervaring in staat zijn om individueel af te nemen, gestandaardiseerde taaltests af te nemen en te interpreteren, en die een gedegen kennis hebben van de regels van het Nederlandse taalsysteem.

  • MMPI-2-RF: de vooruitblik op de toekomst van psychodiagnostiek

    Het is inmiddels duidelijk dat er meerdere beperkingen kleven aan de MMPI-2, waaronder de leeftijd van het instrument (1989). Het alternatief is de MMPI-2 Restructured Form (MMPI-2-RF), de herziene versie van de MMPI-2. In dit artikel worden de geschiedenis, de ontwikkeling en de psychometrische eigenschappen van de MMPI-2-RF besproken. Ten slotte worden de MMPI-2 en MMPI-2-RF tegen elkaar afgezet.

    Lees meer
  • Het HiTOP model

    Hoewel de DSM al jarenlang geldt als de gouden standaard voor het classificeren van psychische stoornissen, heeft het meerdere beperkingen. Een alternatief is het HiTOP model, een dimensioneel en wetenschappelijk onderbouwd model voor het beschrijven van psychopathologie en persoonlijkheid. In dit artikel wordt de kritiek op de huidige classificatiesystemen besproken en wordt het HiTOP model als alternatief geïntroduceerd.

    Lees meer