CELF-5-NL de achtergronden van de subtests

In deze whitepaper wordt meer verteld over de achtergronden van de verschillende subtests van de CELF-5-NL.

Net als zijn voorganger CELF-4-NL is de Clinical Evaluation of Language-Fundamentals vijfde editie- Nederlandstalige versie (CELF-5-NL) een individueel af te nemen instrument voor de identificatie, diagnose en follow-up van taal- en communicatiestoornissen bij kinderen en adolescenten van 5-18 jaar. De CELF-5-NL testbatterij kan worden afgenomen door logopedisten, taal-/spraakpathologen, schoolpsychologen, (ortho)pedagogen en anderen die op grond van opleiding en ervaring in staat zijn om individueel af te nemen, gestandaardiseerde taaltests af te nemen en te interpreteren, en die een gedegen kennis hebben van de regels van het Nederlandse taalsysteem.

  • Onderzoek bij vermoeden van een Depressie bij kind en jeugd

    In deze whitepaper focust Prof. Dr. Caroline Braet op meer dan 20 jaar ervaring in haar onderzoek naar depressieve klachten bij kind en jeugd en de consequenties hiervoor voor de diagnostiek. Daarbij besteedt ze vooral aandacht aan het getrapte model waarbij een screeningsfase vooraf gaat aan een ruimer diagnostisch onderzoek dat volgens de principes van handelingsgericht werken dient te verlopen. Alhoewel de prevalentie van depressie steeds meer toeneemt, zijn de symptomen niet steeds herkenbaar en wordt het syndroom helaas teveel onder-gediagnosticeerd. Meer aandacht voor screening van depressieve klachten en hier gepast advies aan koppelen is aangewezen.

    Lees meer
  • Kun je meten hoe zelfverzekerd iemand écht is?

    Een negatief zelfbeeld kan leiden tot serieus leed, zoals depressie of een angststoornis. Om beter te begrijpen waarom een negatief zelfbeeld zo hardnekkig kan zijn, heeft dr. Geert-Jan Will samen met collega's van University College Londen gevoelens van eigenwaarde zichtbaar gemaakt in de hersenen. Kunnen we daarmee meten hoe zelfverzekerd iemand écht is? En psychische problemen beter behandelen?

    Lees meer