Met de FAT-R kunt u fonemische analysevaardigheden bij kinderen van 7 tot 14 jaar meten. Het instrument wordt meestal ingezet bij problematische leersituaties op het gebied van lezen en spellen, in het bijzonder bij (vermoedens van) dyslexie en comorbide stoornissen zoals SLI en ADHD. In deze webinar worden de veranderingen van de FAT-R (2015) ten opzichte van de FAT (2010) besproken en wordt uitgelegd hoe het FAT-R programma geinstalleerd kan worden.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. De CELF-5-NL is in 2019 verschenen en is zowel digitaal als op papier af te nemen. Bekijk deze uitgebreide webinar over de digitale CELF-5-NL afname, kom erachter hoe deze in zijn werk gaat en ontdek de voordelen!Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/q-interactive.
Bent u geinteresseerd in het digitaal afnemen van de CELF-5-NL met behulp van Q-interactive? Of heeft u Q-interactive aangeschaft, maar weet u nog niet precies hoe dit in te zetten? In deze webinar wordt uitgelegd wat Q-interactive is, wat u nodig heeft voor een digitale afname en wordt er een live-demonstratie gegeven.
De Bayley-III-NL is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren. In deze webinar maakt u kennis met het instrument en worden onder andere de belangrijkste kenmerken, inhoud en meetpretentie besproken. Tot slot wordt nog kort ingegaan op de analysemogelijkheden en interpretatie van de resultaten.
De Bayley-III-NL-Special Needs Addition (SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. In deze webinar maakt u kennis met het instrument en worden onder andere de belangrijkste kenmerken, inhoud en meetpretentie besproken. Tot slot wordt nog kort ingegaan op de analysemogelijkheden en interpretatie van de resultaten.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. In deze webinar vertellen we u alles over de CELF-5-NL, de verschillen ten opzichte van de CELF-4-NL en de diverse afnamemogelijkheden.
De CELF-5-NL kan geheel digitaal worden afgenomen met behulp van twee iPads. Een van de grote voordelen is de opnamefunctie, waarbij alle verbale responsen van het kind in afzonderlijke geluidsbestanden worden opgenomen. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
De CELF-5-NL kan geheel digitaal worden afgenomen met behulp van twee iPads. Maar waar zitten nu de voordelen in? En op welke momenten levert een digitale afname tijdswinst op? Deze video geeft uitleg hierover.
Het observeren van een kind tijdens een CELF-5-NL afname is minstens zo belangrijk als de afname zelf. Logopediste en spraak-taalpathologe Liesbeth Lempens legt uit welke voordelen de digitale CELF-5-NL heeft wanneer het gaat om het doen van observaties tijdens een testafname.
Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd en kan uitstekend op school worden toegepast. In deze video vertellen een directrice van een basisschool en een leerkracht hoe zij Cogmed hebben toegepast bij hun op school.
Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd. In deze video vertellen een moeder en haar dochter over hun ervaringen met Cogmed.
Met Cogmed verbetert u het werkgeheugen door middel van allerlei verschillende oefeningen. De training kan er ook voor zorgen dat het concentratievermogen verbeterd. Bekijk in deze video de ervaringen van een Cogmed ervaringsdeskundige en kom erachter wat het haar heeft opgeleverd.
De Cogmed Werkgeheugentraining is een wetenschappelijk bewezen methode die door het trainen van het werkgeheugen het concentratievermogen kan verbeteren. Ook kan Cogmed in een schoolse omgeving worden toegepast. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
De subtest Zinnen Formuleren van de CELF-5-NL kan een lastige subtest zijn om te scoren. Tijdens deze webinar worden verschillende problematische uitingen geanalyseerd en de overwegingen met betrekking tot de scoring uitgebreid besproken. De webinar is zeer interessant voor logopedisten die de CELF-5-NL afnemen en scoren.
De subtest Zinnen Formuleren van de CELF-5-NL kan een lastige subtest zijn om te scoren. Tijdens deze webinar worden verschillende problematische uitingen geanalyseerd en de overwegingen met betrekking tot de scoring uitgebreid besproken. De webinar is zeer interessant voor logopedisten die de CELF-5-NL afnemen en scoren.
Marleen gaat in haar sessie in op een aantal essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject bij kinderen en jongeren met TOS. De stap zetten naar een logopedist is voor gezinnen met een lage SES (Socio-economische status) niet vanzelfsprekend. Welke drempels belemmeren hen en waar kan je bijzonder aandacht aan besteden om te komen tot een positief traject?
De CELF-5-NL is een instrument om taal- en communicatiestoornissen bij kinderen in kaart te brengen. De CELF-5-NL bevat verschillende analysemogelijkheden voor de logopedist, waaronder Groeiscore-equivalenten. In deze video wordt kort uitgelegd wat een Groeiscore-equivalent is en hoe u het kunt gebruiken in de praktijk.
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid de taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt. Tijdens deze webinar ingegaan op de diagnostiek van afasie en dan in het bijzonder gaat het over de rol van de CAT-NL in dergelijke diagnostiek.
Van hoogbegaafde leerlingen wordt vaak verwacht dat ze op school excellente resultaten behalen. Als dit niet het geval is, wordt soms getwijfeld aan hun hoogbegaafdheid. Anderzijds zijn onderwijsprofessionals ook handelingsverlegen in de begeleiding van deze leerlingen. Dit kan voortkomen uit de vraag hoe kan worden vastgesteld wat de sterke en minder sterke kanten van deze leerlingen zijn, waar hun talenten zich bevinden. Leerkrachten willen dan bijvoorbeeld graag weten wat zij in het klaslokaal kunnen doen om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen voortvloeiend uit hun sterke en minder sterke kanten. In deze deelsessie, gegeven door Dr. Bart Vogelaar, wordt gekeken naar manieren hoe de talenten van deze kinderen kunnen worden herkend en hoe vervolgens op deze talenten kan worden ingespeeld.
Manuela Julien gaat in op het diagnosticeren van een TOS bij meertalige kinderen. Ze focust hierbij op praktische handelingen tijdens het diagnostische proces waaraan de logopedist speciale aandacht moet geven. Zij zal spreken over aspecten en kenmerken van de taalontwikkeling van meertalige kinderen die moeilijk te interpreteren zijn en mogelijk leiden tot een verkeerde diagnose. Het adviseren aan school en ouders zal kort de revue passeren.
De FAT-R meet de vaardigheid van kinderen om gesproken woorden in fonemen te kunnen analyseren. Dit zogeheten fonemisch bewustzijn wordt gezien als een van de voorwaarden om te kunnen leren lezen en spellen.
De WPPSI-IV-NL is een individueel af te nemen, klinisch instrument, bedoeld voor het in kaart brengen van het intelligentieniveau bij kinderen van 2 jaar en 6 maanden tot en met 6 jaar en 11 maanden (2:6-6:11).
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandstalige bewerking (Bayley-III-NL), opvolger van de BSID-II-NL, is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren.
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
Herziene test voor het meten van Prestatiemotivatie, Negatieve Faalangst, Positieve faalangst en Sociale Wenselijkheid van kinderen in groep 7/8 en klassen 1 t/m 3.
De CBSK meet de zelfbeleving van een kind op 6 relevante levensgebieden. De test is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en is snel af te nemen (afnametijd 15-20 minuten).
De CCC-2-NL is een vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen. Met deze test kunnen pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen geïdentificeerd worden en kan de test assisteren bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen uit groep 4-8, de brugklas en de tweede klas. De nieuwe normen van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De scores op de EMT kunnen worden ingevuld op het scoreformulier van de Klepel-R.
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 14 jaar (groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs, en de leerjaren 1 en 2 van het vervolgonderwijs). De Klepel-R beschikt over recente normen (2019). De normen (2019) van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R.
Het in kaart brengen van het cognitief functioneren (IQ) van kinderen in de basisschoolleeftijd. Doelgroep Kinderen vanaf 4 tot en met 12,5 jaar. Het instrument kan voor de gehele basisschoolleeftijd ingezet worden en is speciaal geschikt voor kinderen met lagere cognitieve capaciteiten, omdat hij een bereik heeft tot een IQ van 40.
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt.
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie Special Needs Addition (Bayley-III-NL-SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. De Bayley-III-NL is de opvolger van de BSID-II-NL.
De Raven's is wereldwijd de meest gebruikte non-verbale intelligentietest om snel een beeld van de algemene intelligentie (g) te krijgen. De Raven's 2 is snel af te nemen en is zowel digitaal als op papier beschikbaar. De test heeft een leeftijdsbereik van 4:0 - 69:11 jaar en geeft een Geschaalde Score van 40-160.
De Lexilijst Nederlands (2002) is een lijst met woorden en zinnetjes die in de taal van jonge Nederlandse kinderen voorkomen. De lijst is bedoeld om bij kinderen van 15-27 maanden na te gaan of zij zich ontwikkelen overeenkomstig leeftijdgenootjes op het gebied van de taalverwerving.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.