Tijdens deze Verdiepingstraining draait het vooral om casuïstiek. Na een korte herhaling van de belangrijkste testprocedures worden de valkuilen in de testprocedures besproken, bijvoorbeeld bepaling van het startpunt en de afname van de test bij een kind met een functionele beperking. Er wordt ook ingegaan op de interpretatie van de testresultaten en de verwerking hiervan in verslaglegging. Tot slot wordt de gelegenheid geboden om casussen uit eigen praktijk te toetsen, eigen ervaringen te delen en te oefenen met moeilijke casuïstiek.
Om het maximale uit de training te halen vragen wij de deelnemers om zoveel mogelijk vragen in te dienen en een casus. Het aanleveren van een casus is een voorwaarde om mee te kunnen doen met deze trainingsdag.
Voor meer informatie zie onderaan deze pagina.
Leer op voorgeschreven en goede wijze de Bayley-III-NL-Motoriekschalen afnemen onder begeleiding van Selma Ruiter Leer wat de aanknopingsgebieden van de testresultaten bieden voor een behandelings- of begeleidingsplan Intensief oefenen met materiaal en afname door meescoren met videobeelden en door oefenen met casussen op papier
Leer om aan de hand van de onderzoeksgegevens verkregen met de CELF-5-NL een juiste diagnose te stellen Leer om aan de hand van kwalitatieve onderzoeksgegevens passende logopedische behandeldoelen op te stellen Interactieve en praktische online training in ochtend of middag, onder begeleiding van expert Janneke de Waal-Bogers
Kennis over executieve functies in relatie tot taal en leerproblemen Je leert problemen rondom de executieve functies te signaleren en hoe je dit verwerkt in je logopedische behandeling Theoretische informatie wordt toepasbaar gemaakt met praktische voorbeelden zodat je na deze dag meteen aan de slag kan met de materie
Leer over de werking van onze hersenen en het geheugen bij auditieve input Kennis over de relatie tussen geheugen en auditieve verwerkingsproblemen Wat kan je doen om het auditief geheugen beter te laten werken
Welke conclusies mag je verbinden aan een intelligentiemeting? Wat kun je als onderwijsprofessional met de testresultaten? Praktische online training van een ½ dag door dé WISC-V-NL expert
Leer om diagnostiek m.b.t. lezen en spellen uit te voeren Kennis over verschillende methoden om taal-en leesproblemen in kaart te brengen Leer op basis van casuïstiek om een logopedische diagnose te stellen
Wat zijn de Do’s en Dont’s in de behandeling van leesproblemen Leer over de relatie taalontwikkeling tot het lezen en spellen Leer welke behandelmethoden er zijn in de verschillende fasen van het lezen