De RAKIT-2 is een herziening van de RAKIT, een geheel in Nederland ontwikkelde kinderintelligentietest. De testbatterij bestaat uit dezelfde 12 subtests als de vorige versie. De items zijn gemoderniseerd en er zijn makkelijkere en moeilijkere items toegevoegd. Dit om specifiek bij kinderen met benedengemiddelde IQ’s betrouwbare uitspraken te kunnen doen over de cognitieve capaciteiten. De IQ-range is om deze reden dan ook uitgebreid naar een IQ van 40. De RAKIT-2 is voor kinderen vanaf 4 tot en met 12,5 jaar, de gehele basisschoolleeftijd.
Inhoud De RAKIT-2 is een herziening van de RAKIT, een geheel in Nederland ontwikkelde kinderintelligentietest. De testbatterij bestaat uit dezelfde 12 subtests als de vorige versie. De items zijn gemoderniseerd en er zijn makkelijkere en moeilijkere items toegevoegd. Dit om specifiek bij kinderen met benedengemiddelde IQ’s betrouwbare uitspraken te kunnen doen over de cognitieve capaciteiten. De IQ-range is om deze reden dan ook uitgebreid naar een IQ van 40. De RAKIT-2 is voor kinderen vanaf 4 tot en met 12,5 jaar, de gehele basisschoolleeftijd.
Tijdens de training zal oefenen met de afname, scoring en (basale) interpretatie tegen de achtergrond van verantwoord testgebruik centraal staan. De subtests worden qua meetpretentie, toepassing en gebruik besproken, waarbij de valkuilen in afname en scoring worden toegelicht.
Onderwerpen
Uitgangspunten en achtergrondinformatie van de RAKIT-2
Leerdoelen De training vergroot het gebruikersgemak van de RAKIT-2. Na afloop ben je in staat om de RAKIT-2 af te nemen en te scoren. Er wordt tevens kort ingegaan op de interpretatie.
Accreditatie Voor deze training is geen accreditatie aangevraagd.
De training is bedoeld voor iedereen die met de RAKIT-2 werkt. In deze training gaat het met name om de afname en de scoring van de RAKIT-2 waarmee de training zeer geschikt is voor psychodiagnostisch werkenden maar uiteraard ook voor psychologen en orthopedagogen.
Trainer Deze training wordt gegeven door Lindsay Vanhecke
Tip Aanbevolen literatuur: ‘Handboek intelligentietheorie en testgebruik’ van Wilma Resing
Onze trainingen voldoen altijd aan:
Exclusieve kennis over de meetinstrumenten
De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
Direct toepasbaar in de praktijk
Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied
Sprekende praktijkcasussen
Lindsay Vanhecke
Lindsay werkt als psycho-pedagogisch werker in een Centrum voor leerlingenbegeleiding in Brussel. Ze heeft het normeringsonderzoek van de WAIS-IV/RAKIT in Vlaanderen gecoördineerd en veel ervaring met deze test opgebouwd. Eerder deed Lindsay ervaring op in de diagnostiek en begeleiding van kinderen met ontwikkelingsstoornissen, mentale retardatie, leerstoornissen en psycho-sociale problemen.